Selasa, 16 Ogos 2011

ULAMAK PAHANG ; Latar Belakang (Versi 3)

ULAMAK PAHANG ; Latar Belakang (Versi 3)
Posted by Sejarah Islam Pahang at 3:26 PM 1 comments
Salasilah Ulamak Sekitar Daerah Cenor 1700-1900

Allahyarham Tuan Guru Sahidin bin Zainal Abidin (1710-1800)

Beliau merupakan adik kepada Tuk Shahibudin, ulamak terkenai di Pahang pada abad ke 18. Mereka berdua asalnya berguru kepada Kadi Ismail yang tinggal di Bangau Tanjung,atau di kenal sebagai Tuk Bangau yang pertama. Beliau berpindah ke CenorDi sana beliau telah mengajar selama beberapa tahun dan akhirnya berkahwin dengan adik kepada Orang Kaya Indera Pahlawan yang pertama .

Haji Abdul Rahman bin Sahidin bin Zainal Abidin (1740- )

Beliau menyambung usaha ayahnya menjalankan kegiatan pasenteren dan dakwah di sekitar Cenor.. beliau mengambil alih tugas ayahndanya yang telah uzur sebagai guru agama dan kadi di daerah Cenor ketika itu.

Khatib Buruk Bin Haji Abdul Rahman bin Tuan Guru Sahidin

Khatib Buruk terkenal di Cenor sebagai seorang guru agama dan berkebolehan sebagai pendakwah sehingga diberi gelaran Khatib pada awal namanya. Khatib merupakan perkataan Bahasa Arab yang bermakna (Pemidato) atau perceramah.

Mufti Pahang Haji Abdul Shukur bin Haji Abdul Kadir (1800-1840an)

Dilahirkan pada sekitar tahun 1770.Ulamak berketurunan Jawa ini menetap di Cenor setelah bapanya datang berdagang ke Pahang dan menetap di Kampung Sekara. Beliau menerima pendidikan awal dari bapanya seorang yang alim yang pernah belajar di Mekah. Oleh kerana kealiman beliau,maka beliau dilantik menjadi mufti pada tahun 1930 bersama dengan Kadi Abu Bakar Sanggang sebagai Kadi Besar (Chef Kadi)

Mufti Pahang Haji Mokhsin bin Abdul Shukur (1840-1870an)

Beliau menjadi mufti mengantikan ayahnda beliau setelah ayahndanya tua,ibunya berasal dari Pekan Pahang. Beliau berlainan ibu dengan adiknya Kadi Abdul Rahman.

Tuan Kadi Haji Abdul Rahman bin Abdul Shukur (1860-1890an)

Beliau menjadi kadi Cenor di masa Sultan Ahmad Shah 1,merupakan guru kepada Kadi Ibrahim bin Hurairah,Kadi Besar Pahang sekitar awal 1900.Kadi Abd Rahman mendapat didikan agama dari abangnya Mufti Haji Muhsin yang membuka pondok pengajian di Kampung Kertau. Setelah itu beliau menyambung pengajian ke Mekah. Sekembali dari Mekah ,beliau telah dilantik sebagai Kadi bagi Daerah Cenor,

Allahyarham Tuan Guru Haji Abdullah Senggora 1920-30an

Dilahirkan di kampong Bawang ,Senggora ,Maran Pahang. Mendapat pendidikan agama dari kawasan sekitar terutama dari Kadi Abdul Rahman di Cenor. Setelah itu beliau pergi menyambung pelajaran ke Kelantan dan Patani. Pada awal tahun 1900 beliau kembali ke Pahang, membuka pondok agama di kampong nya di Senggora.

Allahyarham Tuan Guru Haji Yunus bin Haji Lumus

Pondok Kijang Ulu Luit,pondok ini didirikan di kawasan perkampungan Serengkang Maran Pahang bagi menampung keperluan pendidikan agama penduduk setempat. Tuan Guru Haji Yunus pernah mendapat pendidikan di Selangor dan Sumatera, beliau datang ke Luit bersama peneroka yang lain bagi tujuan mencari emas.Setibanya di sana di dapati di kawasan tersebut tidak mempunyai kegiatan agama yang baik ,maka Tuan Guru membatalkan hasrat beliau mencari emas sebaliknya mendirikan pusat pendidikan di sana,tapak pusat pengajian masih terdapat disana berhampiran Sungai Pahang

Allahyarham Tuan Guru Haji Abdul Hamid 1900-70an.

Dilahirkan di Kampung Sanding, Seberang Cenor. Beliau seorang yang berperwarakan hebat dan di segani dari segi ilmunya.Anaknya Ustaz Alwi bin Abd Hamid mengasaskan pondok Darul Hijrah,Maran

Allahyarham Tuan Haji Yaakub Pesagi

Beliau merupakan tokoh yang banyak mengarang kitab sejarah dan akhlak, Kitab-kitabnya dicetak di percetakan Kelantan dan Singapura.

Tuan Guru Haji Jaafar bin Abbas 1908 -20..

Pada masa kecilnya beliau belajar agama kepada datuknya yang bernama Lebai Kifar. Pada tahun 1925 hingga 1929 beliau memasuki Sekolah Kebangsaan Tanjung Kertau sehingga darjah lima. Setelah tamat sekolah rendah,beliau kembali mengaji kepada datuknya sehingga tahun 1937, beliau menyambung pelajaran ke Lubuk Tapah Kelantan. Beliau merupakan rujukan masyarakat setempat di dalam soal-soal agama. Di Kelantan beliau mendalam kitab-kitab yang utama di dalam Mazhab Al Syafiee seperti Kitab Manhaj Tullab, Kitab Kalubi wa Umairah, Kitab Iqna dll

Tuan Guru Haji Ahmad Baqi

(Pondok Saadatul Darain , Lanting . Cenor Pahang)

Ulamak Sekitar Kuala Lipis & Raub

Tuk Besar Kuala Kenu (1600).

Kewujudan empat tokoh pendakwah di Pahang sekitar awal tahun 1690 di zaman Sultan Abdul Jalil. Di kalangan keempat-empat tokoh tersebut, Tuk Besar memilih kawasan yang paling jauh ke hulu Sungai Pahang di kawasan Kuala Lipis.,Beliau membuka Kampung Tanjung Besar di Kuala Kenu

Kadi Ismail bin Mohd Akil (1885-1962)

Dilahirkan di Kampung Kechau Kuala Lipis Pahang pada tahun 1885, bapanya berasal dari Kampung Budu,Mendapat didikan di Mekah dalam waktu yang agak lama dan kembali ke Pahang. Beliau di usulkan menjadi mufti tetapi menolak sebaliknya tinggal di Kampong Berhala di Kuala Lipis untuk mendirikan pusat pendidikan.

Tuan Guru Haji Ibrahim bin Muhd Ali ( Tanjung Besar,Benta )

Penduduk asal Kampung Tanjung Besar,Benta Kuala Lipis Pahang.Pondok ini merupakan pondok yang paling lama bertahan di Kuala Lipis,.

Kadi Besar Haji Muhammad bin Mohammad Salleh(1906 - )

Dilahirkan pada tahun 1906 di Kampung Bukit Nenas,Benus Bentong Pahang. Pada tahun 1926.Setelah itu beliau pergi ke Johor, di antara pondok pengajian yang beliau kunjungi ialah Madrasah Tamrinuddin di Segamat,di Johore Haji Muhammad tinggal selama 4 tahun, kemudian beliau pergi ke Kedah menuntut di Pondok Langgar selama 11 tahun. Pada tahun 1971, beliau telah dilantik menjadi Kadi Besar Pahang selama 6 tahun,

Mufti Tuan Haji Muhammad Sidek bin Haji Ariffin.

Dilahirkan pada tahun 1922 di Kampung Tanjung Besar Kuala Lipis, mula bersekolah di Sekolah Kebangasaan Tanjung Besar. Sehabis tamat mengaji dikampungnya beliau telah dihantar oleh orang tua nya menyambung pengajian di Mekah di Madrasah Darul Ulum pada tahun 1937.. Kemudian pada tahun 1953 beliau telah dilantik menjadi Kadi Cenor kemudian sebagai mufti Pahang.

Kadi Syed Abdul Rahman ( Tanjung Besar,Benta )

Beliau merupakan kadi Daerah Kuala Lipis setelah Tuan Haji Ismal Mohd Akil melepaskan jawatannya, antara usahanya ialah menghidupkan pondok pengajian agama di Tanjung Besar semasa darurat dan semasa merdeka, jika tiada usaha dari beliau kemungkinan pondok ini mengalami m asalah yang sukar. Sebagai kadi, beliau menggunakan kuasanya bagi menjayakan pondok ini.

ULAMAK PAHANG ; Latar Belakang (Versi 2)
Posted by Sejarah Islam Pahang at 3:24 PM 0 comments
TOKOH ULAMAK SEKITAR DAERAH TEMERLOH 1690-20000
ALLAHYARHAM SUJI BILANG 1690 (Tanjung Keramat)

Seorang Pendakwah yang dating bersama dengan Tuk Mengkassar, berdakwah di Temerloh,berkahwin dan membuka pusat pengajian, kemudian pergi ke Kedah mengirimi Deang Celak dan meninggal di sana.

ALLAHYARHAM KADI HAJI ISMAIL MENDALIK 1650 -1720
(Orang Kaya Bangau 1 )
Mendirikan pondok di Kampung Bangau Tanjung sesudah pemergian Suji Bilang ke Kedah,tokoh ini berasal dari Mengkasar berbangsa Bugis. berfahaman Wihdatul Wujud. Guru pada Tuk Shahibudin.

ALLAHYARHAM LEBAI AJAM TOK MALIM PANJANG 1720
(Keramat Tanjung,Kg Baduk Mk Sanggang )

Beliau merupakan salah seorang Tuan Guru yang terkenal di Mukim Sanggang pada masa itu. Beliau ada mendirikan sebuah pusat pengajian di Kampung Baduk dan membawa aliran Wihdatul Wujud yang di ambil dari Hamzah Fansuri. Makam beliau masih kukuh terdapat di Lanjut Kg Baduk.

ALLAHYARHAM IMAM MUDA MAMAT
(KERAMAT BUNTUT PULAU )

Anak kepada Imam Zul Bayan yang merantau ke Kampung Buntut Pulau. Beliau mendirikan sebuah pusat pengajian agama di sana. makam beliau terdapat di sana berhampiran dengan padang bola Majlis Bandaran Temerloh.

ALLAHYARHAM KADI ABU BAKAR (TUAN SANGGANG) 1830

Kadi Besar yang pertama dapat di kesan setakat ini disebut oleh W.Linehan di dalam bukunya "The History of Pahang", mentadbir di kawasan hulu Pahang, seolah-olah pada masa itu di Pahang ada dua mufti.

ALLAHYARHAM IMAM PERANG SANGGANG (1820-1900)

Imam Perang Sanggang adalah merupakan Orang Besar Berlapan Negeri Pahang sekitar tahun 1880an. Nama beliau sebenar ialah Teh atau kerapkali digelar "Imam Teh". Anak kepada Kadi Abu Bakar sebagai ketua di daerah tersebut. Kedudukan Imam Teh masih lagi dibawah kekuasan Orang Kaya Temerloh, tetapi beliau seorang yang sangat bijaksana dalam soal-soal politik sehingga kadangkala kedudukannya melebihi kedudukan Orang Kaya Temerloh.

ALLAHYARHAM IMAM YAAKUB BIN LEBAI MUJI ( 1843-1926)

Tuan Guru dilahirkan di Kampung Sanggang Seberang,Temerloh Pahang. Keluarga ini berasal dari Kelantan.Keluarga ini sampai ke Temerloh,kerana datuk kepada Tuan Guru iaitu Imam Derajat merupakan seorang pendakwah, Setelah besar Tuan Guru dihantar pula oleh ayahnya mengaji ke Kelantan kemudian ke Patani. Dari Patani, Tuan Guru menyambung pengajian ke Mekah. Tuan Guru tinggal lama di Mekah setelah itu pada tahun 1902 beliau kembali ke Sanggang.

KADI HAJ ALLAHYARHAM I ISMAIL BIN SAID (1891-1958)

Dilahirkan di Kampung Kerdau ,Mentakab Pahang,Beliau memulakan pengajian agama secara formal di Pondok Sungai keladi Kelantan selama 6 tahun,setelah itu menyambung pengajian di Mekah selama 6 tahun lagi. Sekembali dari Mekah,beliau mengajar di beberapa tempat seperti di Kuala Kaung Lanchang,Golok dan di Kerdau.

ALLAHYARHAM KADI HAJI OSMAN BIN HASHIM (1911 - )

Berasal dari Kampung Lebak, Temerloh Pahang. Keluarga ini asalnya berkhidmat kepada Sultan Selangor,akan tetapi pada masa Bendahara Tun Abdul Majid (1800),mereka tinggal di Pekan Pahang. Tuan Kadi Haji Osman mendapat pendidikan di Mekah, beliau seorang yang sangat alim dan menjadi rujukan masyarakat di Daerah Temerloh bagi mendapatkan panduan dan hukum hakam.

ALLAHYARHAM TUAN GURU HAJI SAID ( Pondok Catin )

Satu-satunya Tuan Guru yang membuka pondok hanya untuk murid perempuan di kawasan Temerloh. Pondok ini terletak di Kampung Catin Mentakab Pahang, Tuan Guru ini mengaji di pondok Tuan Guru Haji Abdullah Tahir,Benut Payung Kelantan. Namun usia Tuan Guru tidak panjang meninggal dunai sekitar tahun 1970an.

ALLAHYARHAM TUAN GURU HAJI ABDUL RAHMAN
(Pondok Durian Pangsaenam)

Tuan Guru merupakan pengasas kepada Madrasah Al Diniah Pangsenam. Tuan Guru dilahirkan pada tahun 1920,anak kepada Haji Ibrahim, ibunya bernama Fatimah. Memulakan pengajian kepada guru-guru agama di sekitar kawasan Lebak kemudian menyambung pengajian ke Kelantan. Tuan Guru belajar kepada Haji Abdullah Tahir dalam jangka waktu yang lama.

ALLAHYARHAM TUAN GURU HAJI MOKHTAR BIN YAAKUB (Timbalan Ketua Syeikhul Al Arqam)

Tokoh ini merupakan cucu kepada Kadi Ibrahim bin Hurairah,yang disebut Kadi Tua; Kadi Ibrahim Melanjutkan pelajaran ke Al Azhar di Mesir sehingga memperolehi ijazah master, bertugas di Kulliah Sultan Abu Bakar,Pekan Pahang, kemudian berhenti untuk menyertai pertubuhan Al Arqam di Kuala Lumpur.Keluar dari Al Arqam kerana tidak puas hati dengan amalan2 ahli arqam.

ULAMAK PAHANG ; Latar Belakang Ringkas
Posted by Sejarah Islam Pahang at 3:22 PM 0 comments
TOKOH-TOKOH ULAMAK SEKITAR PEKAN PAHANG 1600-1900

TUK MENGKASSAR (1690)

Orang yang mula membuka Kampung Mekasar di Pekan Pahang.Nama beliau tidak di ketahui ,Tuk Mengkassar berasal dari daerah Mengkassar di Selewasi Indonesia, Beliau dating ke Pahang bagi tujuan berdakwah .Kata pepatah ulama-ulama dahuluh
" Suji Bilang,Ali Mambang,Mekassar,Besar".
Makamnya tidak dijumpai¡­¡­..

ALI MAMBANG (1690)

Tokoh agama ini membuat penempatan di Kampung Mambang,Paloh Hinai Pekan,Kedatanganya sama dengan Tuk Mengkasar. Beliau berdakwah di sekitar kawasan Paloh HInai hingga ke hulu sungai Pahang seperti Mentiga,Luit.

TUK UBAN (KERIANG AJI ) 1720

Beliau berasal dari Acheh dan pernah di anggap oleh pihak mezium ngeri Pahang sebagai pengasas kepada kain songket tenunan Pahang. Beliau masyhur dengan panggilan Tuk Uban kerana kepala beliau dipenuhi uban,Beliau mengantikan bagi mentadbir Kampung Makassar

NAHKHODA ABDULLAH (1730)

Berasal dari Acheh, merupakan seorang ahli perniagaan, kuburnya terdapat di kampung Pulau Jawa Pekan di dalam keadaan yang tidak terjaga. Sesampai di pantai timur Tanah Melayu beliau ke negeri Terengganu bagi mempelajari ilmu agama kepada Tuk Ku Pulau Manis. Makam nya di Pulau Jawa Pekan.

ALLAHYARHAM ORANG KAYA BEDIMAN (1740)

Orang Kaya Bediman yang juga seorang orang ulamak dan memegang fahaman Mertabat Tujuh. Beliau ini banyak mempengaruhi pihak istana dalam soal-soal keagamaan dan kegaitan tarekat. Terkenal dgn gelaran "Orang Kaya Seman".

ALLAHYARHAM MUTIF MUKHSIN BIN HABIB ABDUL RAHMAN 1800

Nama beliau di sebut oleh Sheikh Abdullah bin Sheikh Muhamaad Riau di dalam risalah " Bayani Al Sirki" pada tahun 1803, jika kita lihat di dalam tulisan itu yang berbunyi:" Adapun kemudian dari itu maka akan berkata yang berkehendak pada risalah ini¡­.Sheikh Abdullah anak Sheikh Muhammad¡­akan menyampaikan ia akan kehendak ku kepada Negeri Pahang sanya menuntut dari aku setengah dari sebesar-besar manusia dan itu Maulana Penghulu Yang Mulia Mahusin namanya anak Marhum Habib Abdul Rahman¡­¡­."

ALLAHYARHAM MUFTI HABIB MOHAMAD AMIN1865
(Mufti Pertama Selepas Canpurtangan British)

Beliau dilantik menjadi mufti yang pertama selepas campurtangan British di Negeri Pahang oleh KDYMM Sultan Ahmad Syah 1. Kedudukan beliau sebagai mufti dinyatakan dengan jelas di dalam syair Sultan Abu Bakar Johor.

ALLAHYARHAM MUFTI HAII OSMAN BIN SENIK (1900)
(Mufti Kedua Negeri Pahang Darul Makmur)

Di lahirkan pada tahun 1828 meinggal pada tahun 1918 di Pekan selepas solat Maghirb. Nama penuh beliau adalah Haji Osman bin Haji Senik bin Haji Ibrahim bin Haji Salim bin Haji Jalaluddin, Haji Jalaluddin di katakan berasal dari Turki dan datang ke Singapura..Tuan Haji Montok bukan saja menjadi mufti tetapi beliau juga membuka pondok pengajian di Kampung Ketapang Tengah, Di samping itu sebagai mufti beliau juga menulis beberapa buah kitab antara nya : Kitab Majiliatul Musalli yang dicetak di Singapura, Kitab bertulis tangan mengenai perubatan dan Risalah Akidah.

ALLAHYARHAM MUALIM HASSAN BIN SENIK (1920)

Maalim Hassan bin Senik merupakan di antara pengasas pondok moden di Pahang, beliau sangat dipengaruhi oleh pemikiran Kaum Muda dari segi konsep pendidikan yang di bawa oleh Sheikh Tahir Jalaluddin.

KADI BESAR PAHANG KETIGA
ALLAHYARHAM HAJI DAUB BIN ZAINAL ABIDIN (1930)

Dilahirkan pada 1876 di kampong Mekassar Pekan Pahang dan mendapat pendidikan agama dari alim ulama yang ada di pekan ketika itu sepeti Haji Montok dan Mufti Habib Mohd Amin. Pada tahun 1933 beliau dilantik pula menjadi Ahli Majlis Anggota Islam Pahang yakni sebuah badan yang ditugaskan bagi menyelaraskan kegiatan kutipan zakat dan pengagihanya kepada yang berhak menerima zakat..

KADI BESAR PAHANG KEEMPAT
ALLAHYARHAM HAJI MOHD OSMAN BIN HAJI DAUD (1905- 1973)

Mendapat didikan di Sekolah Melayu Bandar Pekan, Pada 1934 melanjutkan pelajaran ke Mekah sehingga tahun 1940. Pada tahun 1953 dilantik menjadi Kadi Besar Pahang sehingga tahun 1960.

MUFTI HAJI ABBAS BIN TAHA (1939 -1950)

Sejak dari kematian Tuan Haji Montok, jawatan mufti tidak di isi hanya di pangku oleh Tuan Haji Daud sahaja sebagai Kadi Besar. Oleh kerana Negeri Pahang telah begitu lama tidak mempunyai mufti maka Baginda Sultan telah berusaha mencari seorang tokoh yang layak bagi jawatan tersebut. Setelah beberapa kali di perhatikan beberapa orang tokoh agama samada di Negeri Pahang atau di luar negeri maka pihak Baginda Sultan memperkenankan Haji Abbas Taha di lantik sebagai mufti.

MUFTI TUAN SHIEKH ABDUL RAHIM SAMANUDDI.

Beliau berasal dari Mesir, kemudian datang ke Singapura dan mengajar di beberapa buah sekolah dan masjid di sana. Tuan Sheikh sempat berkenalan dengan Sultan Pahang ketika itu dan baginda menjemput beliau untuk menjadi pengetua di Kulliah Sultan Abu Bakar yang pada masa itu kekurangan guru yang mahir di dalam bahasa Arab

TUAN GURU HJ ABD WAHID QADIM (ULU LUIT MARAN)
KADI BESAR SYED ABDUL RAHMAN BIN SYED MOHAMMED AL YAHYA( 1923- 1991)

Dilahirkan pada tahun 1923 di Pekan Pahang, Memulakan pengajian di Madrasah Al Attas Ketapang Pekan Pahang, Pada tahun 1952 kerana tidak puas hati dengan ilmu yang ada beliau menyambung pelajaran di Rabath Trim, Hadramaut di Yaman. Pada tahun 1976 beliua telah dilantik menjadi Kadi Besar Pahang selama 8 tahun..Beliau diantara Kadi Besar yang banyak menulis kitab-kitab agama, di antara kitab tulisannya ialah: Kitab Qiraah Mufidah mengenai al Quraan, Kitab Risalah Idtikad Ahli Sunnah Wal Jamaah,
Allahyarham Tuan Haji Abdul Wahab bin Abdullah M.A Al Azhar (1925-2003)

(Tokoh Ulamak Umno Pekan)
ALLAHYARHAM DATO HJ MOHD TAIB BIN HASSAN ,Mufti Pahang (1929-2004)

Lahir pada 27.5.1929 di Kampung Benta,Langgar Pekan Pahang, Mula bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kampung Langgar,kemudian menyambung kelas ibtidaie di Kulliah Sultan Abu Bakar ,Setelah tamat pengajian di Kulliah ,beliau menyambung pelajaran ke Mekah ,Hampir 20 tahun beliau meninggalkan negara ini semata-mata untuk mencari ilmu pengetahun.

ALLAHYARHAM TUAN HAJI MOHAMMAD BIN ABU ,
Pengetua Kulliah Abu Bakar (1935-2000).

Beliau dilahirkan di Kampung Pulau Keladi ,Pekan Pahang pada 6hb Ogos 1935.Bapanya bernama Mohammad dan ibunya bernama Alijah. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Seri Biram,kemudian menyambung pelajaran di Kulliah Sultan Abu Bakar, Tuan Haji Mohammad membawa diri ke India untuk menyambung pelajaran di Universiti Darul Ulum di dalam bidang Hadis..Setelah tamat beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti Al Azhar di Mesir, . Sebelum balik ke Malaysia beliau sempat menghabiskan Diploma Pendidikan di Unicversiti Ain Shams selama setahun.

ALLAHYARHAM TUAN HAJI ABDUL SAMAD BIN JUSOH,
Guru Penolong Kanan 1, Kulliah Sultan Abu Bakar,Pekan Pahang (28 Jun 1939 - 1998)

Dilahirkan di Kampung Tanjung Batu Nenasi Pekan Pahang, Bapanya bersana Jusoh bin Ishak dan ibunya Wan Zainab bin Wan Abdullah. Dinamakan "Abd Samad" kerana semua anak-anak Jusoh yang terdahulu meninggal semasa kecil maka mereka sangat berharap anak keempat ini sihat dan selamat maka di namakan "Samad". 1966 maka dengan resminya beliau melanjutkan pelajaran ke Mesir dengan menjadi orang pertama mendapat biasiswa Kerajaan Negeri Pahang yang telah dibekukan selama 15 tahuN,setelah tamat beliau mengajar di Kulliah.

Allahyarham Prof Madya Dr Mohd Saudi bin Haji Joned
(Anak Pahang Pertama mendapat Phd Al Azhar Mesir).

Tuan Haji Ramli bin Mohammad
(Pengasas Madrasah Al Husna Pekan)

SENARAI BACAAN DAN RUJUKAN AM
Posted by Sejarah Islam Pahang at 3:42 PM Tuesday, October 26, 2010 0 comments
SENARAI BACAAN UMUM & RUJUKAN

1)A BANG NARA - PATANI DULU DAN SEKARANG -PENERBITAN ANGKATAN PATANI.- 1977.

2)BUYUNG ADIL - SEJARAH PAHANG- DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA -1972

3)JANG ASIYAH MUTALIB -PEMBERONTAKAN PAHANG -AMAN PRESS -1972

4)RAJA MOHD AFFANDI -TOKOH MELAYU AGUNG DLM SEJARAH -DBP - 1982

5)HAMKA - SEJARAH UMAT ISLAM- PUSTAKA ANTARA -1977

6)MAHAYUDDIN HAJI YAHYA - SEJARAH ORG SYED PAHANG- DBP

8)ABD RAHMAN AHMAD -SASTERA MELAYU DAN ISLAM-PERCETAKAN BISTARI - 1980

9)DR HARUN FATAH-AJARAN SESAT DIMALAYSIA- DBP - 1995.

7)SHELLABERA- KITAB SEJARAH MELAYU-FAJAR BAKTI -1978.

8)S.Q FATMI -ISLAM COMES TO MALAYSIA-SINGAPORE MALAYSIA PUBLISHER - 1963

9)PAUL WHEATLEY-GOLDEN KHERSONESE-PENERBITAN UNIVERSITI MALAYA-1980

10)W LINEHAN -HISTORY OF PAHANG-MBRAS KUALA LUMPUR -1973.

11.RG CANT -AN HISTORYCAL OF PAHANG-MBBAS - 1973.

RUJUKAN BULITEN:
1)JURNAL -ISLAM DI MALAYSIA - PSM -1980

2)JURNAL -TAMADUN ISLAM DI MALAYSIA -PSM-1980

3)JURNAL - ISLAM DAN KEBUDAYAAN KEBANGSAAN -1979

4)KOLEKSI TULISAN ZAKARIA HITAM- TUK SHAHIBUDIN - KUANTAN 1980.

5)KOLEKSI TULISAN WAN MOHD SHAGHIR -ULAMAK NUSANTARA - PUSAKA PATANI-

6)KOLEKSI TULISAN T ISKANDAR - MAJALAH DEWAN BAHASA - JAN-DIS 1964.

7)KOLEKSI TULISAN ABD HALIM NASIR - JABATAN MEZIUM NEGARA -1970/80/90-

8)BUKU CENDERAMATA JUBLI PERAK -SEKOLAH MENENGAH AGAMA AL WOSTO -1974

9)BUKU "FATWA" - KELUARAN MUIP - TAHUN 1999

Tiada ulasan: