Jumaat, 24 Februari 2012

bilal lumus @tengku Hussein



bilal lumus @tengku Hussein

Assalamualaikum Tuan, izinkan saya bertanya tentang sedikit sejarah pahang. Saya amat berharap tuan sudi berkongsi apa apa maklumat berkaitan dalam usaha saya membina semula salasilah keluarga saya.

Nama saya ahmad khairuddin bin ismail bin abu bakar bin mohd seh bin haji ahmad bin bilal lumus @tengku hussein bin tengku abdul jabbar (di pagar ruyung)

Keluarga kami  berpusat di jajahan luit/maran. Bilal lumus datang dari pagar ruyung berpangkat sepupu dengan yamtuan antah, namun setelah bertelelagah, beliau membuang gelar dan menukar nama kepada bilal lumus dan meninggalkan jelebu membawa diri ke pahang. Anak beliau haji ahmad bin bilal lumus dimakamkan di maran, dan pusaranya diambil kerajaan negeri sebagai tempat bersejarah. 

jurai kami juga berkait dengan tok bahaman baik di jelebu mahupun di pahang.

Saya amat berharap tuan dapat membantu usaha saya menyimpan rekod warisan untuk generasi akan datang.

Tunku Dato Dzulkarnain ada membuat salasilah tapi tidak tepat kerana beliau meletakkan bilal lumus bin tengku abdul jalil acheh.

Sekian dari saya,

AK

Nota: Moh kite weh nolong sobat kite ni menjejak warisan kulawarganya. Sape yang ade maklumat, kabor ke keh?

2 ulasan:

Ibnu manaf berkata...

Salam sdr. khairudin
Sy naim manaf,dlam usha mncri silsilah kluarga
Kami orng2 rao,jelebu
Rasanya klau p'tkaran mklumat d lkukn antra kmi dan anda pstinya membntu kedua2 pihak
Harap sdr mnghbungi sy mlalui mail:hypotalamus_horus@yahoo.com
Krja sama sdr amat2 dinantikn
Wasalam:-)

Ibnu manaf berkata...

Salam sdr. khairudin
Sy naim manaf,dlam usha mncri silsilah kluarga
Kami orng2 rao,jelebu
Rasanya klau p'tkaran mklumat d lkukn antra kmi dan anda pstinya membntu kedua2 pihak
Harap sdr mnghbungi sy mlalui mail:hypotalamus_horus@yahoo.com
Krja sama sdr amat2 dinantikn
Wasalam:-)