Rabu, 25 Ogos 2010

Melayu Rao kaya petua tradisional

Melayu Rao kaya petua tradisional
Oleh Mohd Azis Ngah


2010/08/11- Bharian
Siri empat

BIARPUN hidup dalam serba moden termasuk menikmati kemudahan perubatan terkini, masih ada dalam kalangan masyarakat Melayu Rawa (Rao) yang terikat atau banyak mengamalkan petua tradisional nenek moyang sehingga ke hari ini.

Kebanyakan perubatan dan petua tradisional itu berasaskan sumber alam semula jadi, terutama tumbuhan untuk dijadikan ubat dan amalan berkenaan diterima pakai sehingga kini oleh generasi pertengahan dan baru.

Satu daripadanya ialah penawar sakit kepala atau demam yang digelar Semparan dengan menggunakan kunyit atau halia dan bawang untuk mengesan jika wujud sebarang petanda keteguran.

Sebagai contoh, sepotong kunyit dibelah dua diletakkan di atas belakang tangan dalam keadaan tertangkup sebelum dilambung dan dibiarkan jatuh ke lantai. Seolah-olah bermain buah guli, cuma kunyit kecil itu tidak disambut dan dibiarkan jatuh.

Ketika ini dibacakan doa tertentu dan jika satu atau kedua-duanya kunyit itu jatuh dalam keadaan tertangkup, ia bermakna terkena keteguran dan mesti dirawat.

Individu yang melakukannya mesti mengambil kunyit tertangkup itu dan mencium di mulut dan hidung serta menyapu ke dahi, dada, hati, pusat, belakang badan diikuti lengan kanan dan kiri hingga ke jati telunjuk.

Sharipah Azizah Raja Sorah, 75, berkata rawatan itu mesti disusuli tindakan sama dengan menyapu pada kedua-dua lutut disudahi kaki kanan dan kaki kiri.
“Selepas habis pusingan pertama, kena ulang lagi sehingga beberapa kali sehingga jika kedua-dua belah potongan kunyit itu jatuh dalam keadaan terlentang. Itu maknanya sudah tidak keteguran,” katanya yang mewarisi amalan itu daripada arwah neneknya, Kaimah Daud.

Katanya, mereka percaya pesakit terkena teguran makhluk halus, roh orang mati atau akibat hujan panas, jadi amalan itu bertujuan membuang benda yang tidak baik di dalam badan pesakit.

Bagaimanapun, rawatan itu mesti dikenakan pengeras yang ditetapkan, iaitu bayaran yang berakhir dengan nilai suku. Misalnya duit sebanyak RM1.25 atau RM10.25 dan 25 sen itu bermaksud suku daripada nilai seringgit.

“Jumlah pengeras tidak boleh lebih atau tak boleh kurang daripada nilai suku di belakangnya, tetapi berapa nilai yang hendak dibayar bergantung kepada pemberi,” katanya.

Satu lagi amalan ialah teknik membuang angin dalam badan dengan menggunakan ibu jari tangan yang disentuh pada lelangit dan kemudian dijampi dengan bacaan tertentu lalu ditekan pada pusat pesakit diikuti jampi seterusnya. Teknik itu mesti dilakukan sebanyak tiga kali berturut-turut.

Bagi yang menghadapi masalah anak kecil sering muntah, mereka kerap menggunakan tangkal muntah daripada tali kasut yang sudah digunakan.

Seutas tali kasut akan disimpul tiga kali dan diletakkan di tapak tangan untuk dijampi lalu dikalungkan pada leher kanak-kanak berkenaan. Kalung itu mesti dipakai selama tiga hari berturut-turut dan apabila penyakit muntah itu sudah pulih, kalung berkenaan dibuang.

“Jampi itu boleh dibuat melalui telefon, jika pesakitnya berada jauh, saya sendiri boleh buatkan dari sini, tetapi mesti letakkan tali kasut itu di tepi telefon untuk dijampi. Semua jampi itu menggunakan ayat al-Quran dan kita cuma berusaha dengan izin Allah,” katanya.

Sementara itu, wakil generasi pertengahan masyarakat Rao, Normah Mohd Nasir, generasinya juga masih mengamalkan tradisi sama dan turut meluahkan kebimbangan ia pupus jika tidak diwarisi dan diamalkan.

Antara amalannya ialah menggunakan buah terung Belanda yang dikenali sebagai pokok Limbang atau terung liar sebagai ubat beguk akibat bengkak di leher. Kebiasaannya ia dipadankan dengan amalan masyarakat Melayu menggunakan nila cair yang disapu pada tempat bengkak.

Buah terung bulat itu sebesar jari kelingking orang dewasa akan dicucuk dengan benang untuk dijadikan rantai dan akan dikalungkan ke leher pesakit sehinggalah buah itu menjadi kecut yang menandakan penyakitnya sudah sembuh.

Penggunaannya bertujuan mengurangkan suhu badan panas pesakit kerana buah terung itu diakui antara buahan yang dikategorikan sebagai makanan sejuk, bahkan boleh dijadikan ulam dan sesuai untuk merawat usus.

“Semua tumbuhan ini boleh ditemui di kebanyakan tempat, terutama di sekitar Gopeng. Cuma terpulang kepada kita nak gunakan khasiatnya atau tidak. Kami masih amalkan kerana ia terbukti berkesan,” katanya.

Katanya, daun Malai Alam pula banyak digunakan bagi merawat luka kecil berdarah dengan menggosok daun sehingga lembik dan menyapu pada tempat luka. Pesakit yang menggunakannya akan terasa pedih bila disapu pada luka, tetapi sangat berkesan menghentikan pendarahan kecil.

Hulubalang Rao guna racun katak puru tumpaskan British

Hulubalang Rao guna racun katak puru tumpaskan British
Oleh Mohd Azis Ngah

2010/08/10 - Bharian
Tiga senjata rahsia dicipta perangi tentera penjajah dalam hutan

Bahagian ketiga:

SESUAI dengan latar belakang sebagai askar upahan, hulubalang Melayu Rawa (Rao) sebenarnya mempunyai strategi khas menentang tentera penjajah British yang diakui mempunyai keupayaan serta kelengkapan perang menggunakan senjata moden senapang dan meriam.

Tentera Rao cuma bersenjatakan kelengkapan tradisional parang, keris, lembing, panah yang cuma mampu menangani asakan tentera British melalui pertempuran jarak dekat. Daripada situlah bermula idea bagaimana mereka mampu menahan asakan British melalui ‘senjata rahsia’.

Mereka memulakan dengan perangkap tali kabung yang dikategorikan sebagai pertahanan atas, buluh tajam beracun pada bahagian pertengahan dan katak puru sebagai pembunuh di tanah. Jika diteliti, semua senjata itu berkait rapat dengan sumber alam semula jadi di sekeliling mereka.

Pada satu aspek, ia juga berkait dengan kebijaksanaan menggunakan racun biologi, cuma pada ketika itu mungkin istilah sains belum ditimbulkan.

Generasi ketiga Hulubalang Ali, Khalip Yaacub, 63, berkata berdasarkan kisah lisan keturunannya, senjata khas itu berjaya memerangkap askar British dan tentera upahan mereka terutama ketika perang di hutan.
Menariknya, katak puru atau nama saintifiknya bufo bufo diakui mempunyai racun tetapi haiwan kecil itu biasanya berdiam diri dan tidak mengganggu manusia, tetapi akan menyerang mangsa apabila berada dalam kesakitan melampau.

Situasi itulah yang digunakan tentera Rao dengan memanipulasi keadaan dan kesakitan katak puru. Mereka pakar membuatkan katak itu ‘naik minyak’ dan dilemparkan ke dalam kawasan tentera lawan.

Ketika itu, katak puru berkenaan akan menyerang sesiapa saja yang berhampiran dan mengakibatkan maut.

“Orang Rao tahu katak puru memang berbisa tetapi susah hendak menyerang mangsa kalau tidak terdesak. Jadi, mereka paksa katak puru naik minyak dengan melumur cili padi yang ditumbuk ke badannya. Apabila sudah pedas dan hangat kena cili, tentu katak akan mengeluarkan bisa.

“Sebelum perang, pahlawan Rao mengumpulkan banyak katak puru dan tumbuk cili padi dalam bekas. Apabila hampir saat hendak menyerang, katak dimasukkan ke dalam bekas besar, digoncang supaya cili hancur menyerap ke dalam badan katak,” katanya.

Katak puru yang naik minyak dan beracun akibat kepedasan akan dilontar ke dalam kubu askar British dan laluan mereka terutama di kawasan hutan.

Bagi memastikan askar British berhenti agak lama di sesuatu laluan, tentera Rao menggunakan senjata tali kabung beracun yang cukup halus dan sukar dilihat pada mata kasar. Tali itu direntang separas muka dan badan orang dewasa.

Jika terkena tali kabung beracun itu, mangsa akan kesakitan serta terasa sangat gatal dan bak kata Khalip, kalau sudah terkena, pasti terduduk.

“Kalau sudah terduduk, maknanya mereka menempah maut kerana ketika itulah katak puru akan menyerang,” katanya.

Ditanya kenapa tali kabung halus itu berbisa, jawabnya mudah: “Orang Rao belajar daripada pengalaman dan menggunakannya dalam kehidupan.”

Katanya, memang tali kabung itu tidak berbisa tetapi jika direndam dengan air bercampur bisa, kesannya adalah sama, cuma tali kecil itu digunakan sebagai perangkap.

Bahan racun dan bisa tali kabung itu sebenarnya menggunakan campuran ikan seluang yang diperap dalam keladi birah atau nama saintifiknya Dieffenbachia bausei atau nama lain Dumb Cane, Leopards yang mudah ditemui di sungai atau kawasan paya.

Keladi birah yang mempunyai ubi yang sebesar tembikai muda mempunyai air di dalamnya.

Pokok keladi ini berwarna hijau lembut kekuningan, berbintik hijau tua dan putih, manakala daunnya hijau gelap. Getahnya diakui boleh menyebabkan penyakit mulut dan sukar bercakap.

Pada ubi keladi itu ditebuk lubang kecil yang boleh memuatkan ikan seluang sebesar ibu jari lelaki dewasa dan diperam sekurang-kurangnya dua minggu.
Ikan seluang hancur bercampur air ubi keladi akan menjadi racun yang boleh mengakibatkan gatal keterlaluan.

Ketika itulah, tali kabung yang dicantum panjang dicelup ke dalam lubang ubi keladi berkenaan sebelum direntang di hutan. Orang yang mengendalikannya juga perlu mengelak daripada terkena tangan atau kulit.

“Bisanya boleh sampai ke tulang dan memang tiada ubatnya. Seluruh badan akan gatal dan kesakitan,” katanya.

Racun sama digunakan untuk mencelup buluh runcing kecil yang diracik halus dan biasanya akan diletakkan di pokok besar di hutan. Rasionalnya cukup mudah, dalam peperangan, tentera biasanya akan mencari perlindungan jika diserang dan sudah tentu pokok hutan bersaiz besar menjadi pilihan berlindung.

Jika bersandar pada pokok atau tidak berwaspada melalui kawasan sekeliling pokok, mereka akan terdedah kepada racun buluh berkenaan yang bisanya sama dengan kesan tali kabung.

Jika digabung ketiga-tiga senjata sulit berkenaan, memang wujud logiknya dan banyak membantu tentera Rao menentang tentera lawan. Ketika keadaan kelam kabut dan ramai tentera lawan terkena perangkap racun, tentera Rao akan menyerang.

Apapun senjata yang digunakan, ia sebenarnya mencerminkan kecerdikan mereka menghadapi tentera lawan dengan memanipulasi sumber alam sebagai senjata sokongan. Cukup sesuai dengan status mereka sebagai tentera upahan yang bukan saja mempunyai keberanian, kekuatan diri tetapi kepandaian akal fikiran

Kanak-kanak keturunan Rao ditegah pegang bunga

Kanak-kanak keturunan Rao ditegah pegang bunga
Oleh Mohd Feroz Abu Bakar

2010/08/09 - BHarian
Selagi 'berjojak' belum diadakan, bayi tak dibenar makan ayam, pakai perhiasan emas

Bahagian dua

WALAUPUN Negeri Sembilan terkenal sebagai tanah adat, Perak yang mempunyai sebilangan masyarakat keturunan Rawa (Rao) juga mempunyai upacara sendiri yang diamalkan sejak sekian lama.

Keturunan Rao yang juga berasal dari Sumatera Barat seperti orang Minang hingga ke hari ini masih melakukan adat 'berjojak' atau secara mudahnya 'berjijak' atau 'berjejak'. Majlis itu tanda berakhirnya tempoh larangan memijak tanah atau terkena tanah bagi kanak-kanak.

Selain larangan memijak tanah, kanak-kanak keturunan Rao juga ditegah memegang bunga atau terkena bunga pada mana-mana bahagian badan sepanjang tempoh berpantang.

Berdasarkan cerita lisan masyarakat Rao, kanak-kanak yang melanggar pantang akibat terkena tanah atau bunga sebelum bermulanya upacara ‘berjojak’ akan muntah-muntah, cirit-birit, gatal-gatal dan beberapa perkara negatif lain.

Kanak-kanak Rao yang tidak 'berjojak' pula didakwa akan mengalami masalah fizikal seperti tidak mampu berjalan, kurang sempurna akalnya atau akan menghadapi masalah gagal mendapat pekerjaan yang baik seperti kanak-kanak yang sudah ‘berjojak’.
Adat ‘berjojak’ dilakukan ke atas bayi lelaki atau perempuan yang sudah menjangkau usia 14 bulan atau sekurang-kurangnya setahun selepas mereka ‘pantang tanah’ dan sudah pandai berjalan. Selagi upacara itu belum diadakan, bayi juga dilarang memakan ayam dan memakai perhiasan emas.

Upacara itu dilakukan seorang lelaki yang dirujuk sebagai bomoh oleh penduduk kampung kerana beliau juga biasanya mempunyai keupayaan mengubati penyakit secara tradisional.

Ali Mat Kasa, 59, yang sudah melakukan adat ‘berjojak’ sejak hampir 20 tahun lalu untuk penduduk di Kampung Batu Masjid, dekat Tapah berkata, amalan itu tidak membabitkan sebarang perbuatan menyeru jin atau syaitan.

“Saya membaca selawat, al-Fatihah dan jampi khusus. Mantera ini tidak boleh diberitahu kepada orang lain, bimbang akan dipermain-mainkan,” katanya.

Antara bahan yang diperlukan untuk ‘berjojak’ ialah sedikit emas yang belum diproses, tiga jenis tanah liat (tanah putih, tanah hitam dan tanah kuning), beras kunyit, beras biasa, bertih, 44 jenis bunga dan daun gelenggang serta tiga biji limau.

Ali berkata, biasanya hanya tujuh jenis bunga sudah memadai kerana sukar mencari terlalu banyak bunga sekarang. Emas mentah pula kini kebanyakannya diganti dengan cincin emas.

Tempat ‘berjojak’ diletakkan kain kuning di atasnya atau sekarang hanya ditukar kepada payung kuning.

Penulis menghadiri majlis ‘berjojak’ untuk Arif Wafiq Azizul Azrin di Kampung Batu Masjid yang menjangkau usia 14 bulan, baru-baru ini.
• Majlis bermula dengan Ali membaca dan menghembus doa di ubun-ubun Arif.
• Beliau kemudian menyapu emas ke tangan, dahi atau tapak tangan Arif.
• Perbuatan itu diulang dengan tiga jenis tanah liat, iaitu tanah putih, tanah hitam dan tanah kuning.
• Kanak-kanak itu kemudian dijejak di atas taburan bunga-bungaan dan daun gelenggang.
• Majlis berakhir dengan Arif dimandikan dengan air perahan limau.

Arif adalah anak ketiga pasangan Azizul Azrin Mahmor, 34, dan Hasnizah Amran, 33, yang bertugas sebagai penjawat awam di Putrajaya. Azizul berkata, isterinya keturunan Rao, manakala beliau pula Melayu berasal dari Ayer Molek, Melaka.

Katanya, adat itu pernah dilakukan ke atas isterinya ketika kanak-kanak dan anak mereka yang sulung dan kedua juga menjalani adat ‘berjojak’.

“Sebelum 'berjojak', kami memakaikan stokin pada Arif jika anak dibawa ke taman permainan.

“Arif memang didukung sepanjang masa di taman permainan kerana dia tidak pernah terkena tanah atau bunga,” katanya.

‘Berjojak’ dikatakan perlu dilakukan oleh keturunan Rawa kerana mereka meninggalkan tanah Pagar Ruyung di Sumatera.

Ada juga yang mendakwa, adat itu bermula selepas seorang hamba bersumpah akan mendukung Raja Pagar Ruyung selama 14 bulan jika anak beliau sembuh daripada penyakit selepas diubati rajanya.

Mengikut catatan buku Sekondak Hati suntingan Jari Basurek, adat ‘berjojak’ Rao tidak jauh bezanya dengan adat orang Mandailing iaitu Upa-Upa Tondi (mengambil semangat) sekali gus membuktikan hubungan rapat antara etnik Rao, Mandailing dan Minangkabau yang bermula di tanah seberang sebelum merantau ke Tanah Melayu.

Hanifah Ibrahim yang memberikan pandangannya mengenai adat ‘berjojak’ mengikut perspektifnya sebagai orang Mandaling mengatakan, bidan atau bomoh akan menyediakan barangan untuk ‘merambas’ sebelum memulakan upacara.

Ikatan daun itu akan dimasukkan ke dalam mangkuk jeluk berwarna putih berisi air beras giling dan diletakkan di atas dulang, manakala dulang lain diisi pulut kuning, ayam golek panggang dan sebiji telur rebus dan bertih.

Kanak-kanak itu akan dimandikan bidan dengan air limau dan bunga boleh dicampurkan wangian) yang sudah dijampi. Selepas mandi, kanak-kanak akan dipakaikan pakaian tradisional berwarna kuning dan disuruh duduk berhampiran dulang.

Bidan akan mengambil daun di dalam mangkuk jeluk dan merenjiskan air tepung tawar ke badan kanak-kanak.

Melayu Rawa

Melayu Rawa
Oleh Mohd Azis Ngah
azis@bharian.com.my


2010/08/08 Bharian




Aktiviti perlombongan emas punca penghijrahan Melayu Rawa dari Sumatera, Indonesia sejak abad ke-17

ADA yang menggelar mereka Melayu Rao biarpun masyarakat ini lebih sinonim dengan Melayu Rawa. Malangnya tidak ramai yang mengenali etnik yang banyak bertumpu di beberapa negeri di Semenanjung seperti Perak, Pahang.

Mengikut tulisan Prof Dr HM Bukhari Lubis (Universiti Pendidikan Sultan Idris) dan Afriadi Sanusi (Universiti Malaya), Melayu Rao ini ditakrif sebagai beragama Islam, bermastautin di Rao, berasal dari keluarga Rao melalui hubungan darah atau persemendaan tanpa batas sempadan, berbahasa Rao dan mengamal adat budaya Rao. Menarik sebenarnya untuk dibincangkan mengenai hubungan Rao itu dengan Malaysia. Ringkasnya, sekitar 1830-an ada seramai 25,000 orang Rao di Lembah Rao, Sumatera, namun pada tahun 2009, bilangannya sekitar 60,000 orang saja di sana kerana majoritinya sudah berhijrah ke Malaysia dan Singapura.

Jika dikaji, terlalu banyak fakta mengenai orang Rao, lebih menarik jika diteliti bagaimana mereka berhijrah ke Tanah Melayu, berbekalkan status sebagai golongan mahir dalam pentadbiran, keagamaan, kerohanian dengan bekerja sebagai petani, pedagang dan pelombong.

Kaum Rao yang pertama berpindah ke Tanah Melayu adalah golongan petani sekitar abad ke-5 Masihi. Faktor perdagangan bebas ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka pada pada ke-15, hanya menggalakkan lebih ramai orang Rao merantau, berdagang dan terus bermastautin di sini.

Kerancakan aktiviti perlombongan emas di abad ke-17 Masihi dan bijih timah di abad ke-18 mendorong sebahagian besar pelombong Rao ke Tanah Melayu melalui negeri selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang).
Mereka membawa bersama budaya dan adat resam tradisi yang masih diamalkan sehingga kini sebagai identiti Orang Rao. Mengamati fizikal mereka, tiada banyak berbeza dengan Melayu Malaysia cuma bahasa pertuturannya berbeza iaitu seakan-akan Minang.

Namun, antara keunikan identiti mereka adalah makanan tradisional popular Kelamai atau Gelamai yang sebegitu popular ketika Ramadan dan lebaran. Mengikut istilah Dewan Bahasa dan Pustaka, Kelamai ialah sejenis kuih menyamai dodol manakala Gelamai sebagai penganan diperbuat daripada tepung pulut, gula dan santan.

Ia sebenarnya boleh dianggap lemang Orang Rao tetapi digelar kelamai kerana bahan ramuannya berbeza dengan lemang tetapi teknik membakarnya hampir sama.

Apa yang membezakannya dengan lemang ialah buluh kelamai atau buluh Hawa akan dibuang kulitnya berbanding buluh lemang yang dibakar dalam keadaan asal. Buluh jenis itu jauh lebih besar dan mempunyai ruas pendek berbanding buluh lemang yang mempunyai ruas panjang.

Kelebihannya - kelamai boleh disimpan dan tahan lama sehingga beberapa bulan lamanya. Malah, bak kata orang tua-tua Melayu Rao, nenek moyang mereka sebelum ini memasak kelamai untuk sambut Aidilfitri tetapi boleh disimpan sehingga menjelang Aidiladha.

Itulah keistimewaannya tetapi bukan sembarangan orang mahir memasaknya. Jika tersilap, adunan yang digelar ‘omei’ boleh menghasilkan rasa kurang enak. Bahkan jika teknik membakar dan memotong buluh tidak tepat, pasti isinya akan mentah.

Kelamai banyak ditemui dijual di tepi jalan di sekitar Gopeng, Perak, tetapi mungkin juga ada dibuat di tempat lain seperti di Negeri Sembilan, Pahang dan Pulau Pinang, cuma jumlahnya agak terhad atau lebih kepada keperluan sendiri.

Proses menyediakan bahan kelamai ini memerlukan tempoh yang lama kerana bahan yang disiap diadun akan diperap selama tiga hari sebelum dimasukkan ke dalam buluh untuk dibakar. Ia bertujuan supaya bahan itu lebih sebati dan akan membentuk corak tertentu pada potongan isi kelamai masak.

Di Kampung Gunung Mesah Hilir, Gopeng, penulis menemui keluarga yang mewarisi kemahiran membuat kelamai. Safuan Sulaiman, 19, dan kakaknya, Shahira, 20, dilihat sibuk menyediakan kelengkapan memasak kelamai.

Dilihat pada usia mudanya, hampir tidak percaya mereka sebenarnya cukup mahir. Bermula dengan proses memasukkan omei ke dalam buluh, Shahira memperlihatkan kemahiran tanpa menumpahkan sedikit pun bahan yang dicurah ke dalam buluh. Bahan itu tidak perlu diisi penuh ke dalam buluh kerana jika mendidih dan masak, isinya akan melimpah keluar.

Dua beradik itu mewarisi kemahiran ayah mereka, Allahyarham Sulaiman Shaharudin dan ibunya, Sawiyah Mohd Isa, 40, yang memperoleh kemahiran itu daripada datuknya Shaharudin Karim, 80.

Jangan terkejut, adik mereka Syafik, 17, dan Shazwan, 13, juga membantu dan boleh dikatakan bakal pewaris pembuat kelamai untuk dijual. Ketika ibunya keluar bekerja di sekolah berdekatan, Safuan dan Shahira boleh diharap untuk memastikan 70 batang kelamai siap dimasak dan disimpan elok untuk dijual pada hari-hari biasa. Namun jumlahnya mencecah kira-kira 500 batang sehari ketika Ramadan dan lebaran.

Proses menyediakan omei agak rumit bermula dengan mencampurkan beras pulut dengan gula merah sebelum mengadunkan dengan kerisik, tahi minyak dan gula putih. Semua bahan itu akan digaul sehingga sebati dan diperap selama tiga hari di dalam bekas bertutup.

Shaharudin yang ditemui beberapa jam selepas itu juga cukup yakin dengan kemampuan cucunya kerana bagi beliau, semua ilmu sudah diturunkan kepada arwah anak dan cucunya. Pada masa sama, beliau tetap memantau mereka bagi memastikan resepi asli mereka kekal.

“Satu petua paling mudah ialah teknik memotong buluh, mengupas kulit dan mengukur saiz yang sesuai. Buluh itu perlu dikupas songsang, daripada pucuk ke umbi kerana ia lebih mudah. Begitu juga potongan di ruas paling bawah, mesti ada baki sepanjang sejengkal.

“Baki itu sebenarnya akan memudahkan kita untuk membakar, jika terlalu pendek, mungkin isinya akan mentah kerana kelamai dimasak menggunakan bahan panas bara api, bukannya api yang menyala. Sebab itulah proses memasaknya lama, kadang kala sehingga lapan jam,” katanya.

Setiap batang kelamai biasanya akan menggunakan dua ruas buluh Hawa yang dikenali sebagai buluh Kelamai dan satu daripada ruasnya akan ditebuk. Ia juga memerlukan teknik khas iaitu mesti menebuk dulu lubang ruas diikuti proses membuang kulit buluh bagi mengelakkan buluh pecah.

Ketika kami ke rumah Safuan, kami mendapati satu unggun api besar sedang dibakar untuk mendapatkan bara dan akan diatur selari sepanjang tempat membakar yang digelar lantaran.

Rao terkenal adat berjojak, tobek

ISTILAH Rawa merujuk kepada satu etnik suku bangsa Melayu daripada keturunan Rao, sebuah kacamatan di dalam Kabupaten Pasaman di Sumatera Barat. Negeri Rao berjiran dengan Tapanuli (utara) yang didiami Mandailing dan Sumatera Barat (selatan) yang majoriti penduduknya Minangkabau.

Di sebelah barat Rao ialah Selat Mentawai dan timur bersempadan dengan Riau. Perkataan Rawa hanya popular di Makkah dan Malaysia tetapi kurang dikenali di Rao.

Pengkaji sejarah masyarakat Rawa, Zabidin Ismail (Jari Basurek) merujuk kepada catatan penulis, Wan Mohd Shaghor Abdullah yang mengatakan, istilah Rawa di Malaysia bermula daripada Haji Abdullah Nordin al-Rawi yang mengasaskan syarikat percetakan dan penerbitan, Persama Press di Lebuh Aceh, Pulau Pinang (1921).

Pada asalnya, di sebut ar-Rawi mengikut istilah Arab yang bermaksud dibangsakan kepada ‘Rao;’ tetapi lama kelamaan menjadi ar-Rawa yang menunjukkan seseorang itu berasal dari Negeri Rao. Penggunaannya bermula awal abad ke-19 khususnya ketika pengajian Islam berkembang di Makkah.

Berdasarkan kajian Zabidin melalui bukunya, ‘Sekondak Hati’ beliau memberikan pendapat dan analisis bahawa wujud tanggapan bahawa asal usul orang Rao adalah dari Pagar Ruyung.

Bagaimanapun, katanya jika merujuk kepada penelitian Dr Mukhtar Naim dan pendapat daripada MO Parlindungan yang menyatakan orang Rao adalah dari Champa iaitu suku bangsa Lubu, bukannya orang Pagar Ruyung.

Hal ini sesuai dengan situasi pendapat orang tua di Rao yang menerima petua bawah mereka adalah orang Lubu dan sesuai dengan peninggalan sejarah klasik Rao yang menganut Hindu dan Budha yang dibawa dari Champa.

Penghijrahan beramai ramai ke Tanah Melayu berlaku semasa Perang Paderi (1816-1833) di Indonesia semasa zaman pemerintahan kolonial Belanda. Sebahagian besarnya terdiri daripada golongan istana, ulama, cendikiawan, panglima dan tentera.

Mereka kini bertuah kerana wujudnya pertubuhan Jalinan Anak Rao Malaysia (JARO) yang didaftar pada 6 Disember 2007 bagi menguruskan, mengumpul, mengembangkan serta menghidupkan semula budaya Rao.

Setiausaha JARO, Tahiruddin Ahmad berkata, berdasarkan kajian tidak rasmi, ada kira-kira 250,000 keturunan Rao di Malaysia dan 700 daripadanya sudah mendaftar dengan JARO.

“Masih ada kira-kira 150,000 Rao di Sumatera Barat atau di penempatan asal. Kami pernah adakan seminar Melayu Rao buat pertama kali pada UPSI (Universiti Perguruan Sultan Idris) yang dihadiri 1,500 orang, itu suatu yang di luar jangkaan,” katanya.

Orang Rao sebenarnya cukup terkenal dengan adat Berjojak (Pantang Tanah), kemahiran tobek (membela ikan air tawar), masakan tradisional gulai lemak dan kelamai (lemang).

INFO: Proses penghijrahan:
• Negeri Sembilan
Ke Seri Menanti sekitar 1773 dan Sungai Ujong 1848
• Pahang
Melalui Sungai Hulu Pahang (Bera, Hulu Pahang, Kuala Lipis, Raub, Bentong) sekitar 1857-1863), antaranya Tengku Khairul Alam, Pakeh Khalifah Saka dan Tujuan Saka.
• Selangor
Melalui Sungai Klang (Hulu Langat), Sungai Selangor (Kalumpang, Ampang, Kuala Lumpur, Gombak) sekitar 1867 - 1873.
• Perak
Melalui Sungai Perak, Sungai Bidor, Sungai Bernam (Teluk Intan, Kuala Kangsar, Larut, Kinta, Gopeng, Temoh, Tapah, Kampar) sekitar 1875-1876.
Antara tokoh - Datuk Sakti Putih.
• Kelantan
Melalui Pahang ke jajahan Pasir Mas melalui Sutan Amir Kaharuddin Budiman.

Aktiviti JARO:
• Lawatan 'Balik Kampung' ke Rao, Sumatera Barat.
• Majlis Silaturahim sempena Hari Raya Aidiladha.
• Lawatan ke negeri dan daerah yang mempunyai orang Rao.
• Tabung dan majlis makan malam.

Bahan asas 'omei' kelamai (lima gantang)
• 60 hingga 70 batang buluh (mengikut saiz)
• 12 biji kelapa dijadikan kerisik.
• 35 biji kelapa dimasak tahi minyak
• 20 kilogram berat pulut dikisar menjadi tepung
• 3 kg tepung gandum
• 8 kg gula putih
• 21 kg gula merah
• 3 kg tepung pulut.

Shamsul sebagai cucunya

ahmad rusli ibrahim telah menghantar pautan ke blog kepada anda:

Sdr Sulaiman bin Muhammad ada menyebut nama Shamsul sebagai cucunya. Adakah Shamsul itu merujuk kepada Shamsul Rizal, seorang peguam di Bentong, Pahang. Shamsul Rizal berketurunan dari Tok Mat Amin Bukit Tersan, Sega

Blog: TEROMBA AR-RAWI
Catatan: RAO YANG HILANG
Pautan: http://terombarawa.blogspot.com/2010/05/rao-yang-hilang