Isnin, 3 Ogos 2009

Rao vs Pagaruyung


Rao vs Pagaruyung

Dikutip dari Blog Sdra Afriadi Sanusi

Nampaknya perdebatan tentang Rao vs Pagaruyung akan semakin rancak dan menambahkan lagi khazanah budaya dan ilmu pengetahuan. Setiap perdebatan ilmiyah yang sesuai dengan prinsip-prinsip kaedah ilmu dalam konsep sains social adalah sah-sah sahaja tentunya. Tentu sahaja, dalam perdebatan itu kepentingan ilmiyah dalam rangka mencari kebenaran tidak boleh dikalahkan oleh kepentingan-kepentingan individu atau kelompok lainya yang hanya akan menghilang objektifiti kita dalam berilmu. Agar perdebatan itu nilainya tidak seperti percakapan dikedai kopi, maka tentu sahaja setiap diskusi harus disertakan dengan dalil dan bukti-bukti yang autentik. Data-data dan bukti itu nantinya akan didiskusikan seperti dalam seminar dan sebagainya. Saya mengharapkan semoga perdebatan ini akan berlanjutan sampai kita menemukan khazanah ilmu yang banyak dan akan menemukan kebenaran ilmu yang relative kebenarannya tentunya.
Pertama saya ucapkan ribuan terima kasih pada Puan Wan Maria yang telah sudi menjadi pembanding dalam diskusi ini. Kalau semua orang setuju tentunya diskusi akan mati, ibarat masakan yang kurang bumbu, ianya kurang sedap. Kata P. Ramle “sedangkan lidah lagi tergigit, apalah lagi suami isteri.” Kata Jan van der Putten “hanya al-Qur`an yang original dan mutlak kebenarannya”[1].
Tidak ada yang benar 100% dan tidak ada yang salah 100%, itulah kesimpulan dalam setiap seminar yang sering saya ikuti. Saya mengatakan sebuah buku berwarna putih kerana saya sedang membacanya dan orang lain mengatakan warna hijau kerana dia sedang melihat warna kulit buku. Sudut pandang yang berbeza akan melahirkan kesimpulan yang berbeza, itulah ilmu.
Puti Reno, walaupun dia orang sains Prof. bidang pertanian dan makalahnya tidak memiliki footnote, beliau ada benarnya. Ini karena beliau berbicara tentang sejarah semenjak abad ke 13 (Nama Minang dan kerajaan Pagaruyung berdiri sekitar 1347). Semenjak berlakunya perang Paderi (1816-1833) memang terdapat hubungan yang tidak signifikan dan terkesan dipaksakan antara rao dengan Minangkabau seperti dalam penyatuan distrik dll. Rao sangat penting bagi Belanda... (panjang ceritanya) Bagaimana mungkin beliau akan memahami Rao yang sebenarnya sebab setahu saya Puti Reno tidak pernah datang ke Rao, Mungkin di Unand Ramai mahasiswa beliau dari Rao, tapi di Padang mereka tidak berbahasa Rao lagi. Menurut 3 orang Doktor UPSI (1 Profesor) makalah yang terdapat dalam buku Rao Disana Sini itu adalah cukup ilmiyah dan bukan berdasakan mimpi, angan-angan atau rekaan. Ianya adalah tulisan yang memenuhi standart ilmiyah.
Dari hati ke hati saya ingin mengajak orang-orang Rao berbicara kito samo kito, tanpa menyertakan orang luar Rao terlebih dahulu. Orang Rao telah berkecai, menjadi korban penganiayaan sejarah; ramai terkorban, ramai yang terpaksa meninggalkan kampong halamannya oleh sebab peristiwa Perang Paderi, Perang saudara kerana diadu domba oleh Belanda, PRRI, Komunis dan sebagainya.
Matlamat penubuhan JARO adalah; untuk menyatukan kembali tali ukhwah, persaudaraan, hubungan darah yang telah lama terpisah oleh kekejaman sejarah itu. Menjaga identity bahasa, adat dan budaya Rao yang tidak bertentangan dengan Islam. Melahirkan lebih ramai lagi tokoh-tokoh yang hebat seperti Tun Ahmad Sarji dan sebagainya. Memupuk rasa kekitaan yang akan melahirkan hubungan tolong menolong didalam kebajikan.
Letak Perbezaan
Kerajaan Pagaruyung adalah sebuah kerajaan yang pernah berdiri, meliputi provinsi Sumatra Barat sekarang dan daerah-daerah di sekitarnya. Nama kerajaan ini berasal dari ibukotanya, yang berada di nagari Pagaruyung. Kerajaan ini didirikan oleh Adityawarman pada tahun 1347M. Pagaruyung menjadi Kesultanan Islam sekitar tahun 1600-anM. Kerajaan ini runtuh pada masa Perang Padri. Nama Minangkabau berasal dari dua kata, minang (menang) dan kabau (kerbau). Nama itu berasal dari sebuah legenda. Konon pada abad ke-13, kerajaan Singasari melakukan ekspedisi ke Minangkabau. Untuk mencegah pertempuran, masyarakat lokal mengusulkan untuk mengadu kerbau Minang dengan kerbau Jawa dstnya…
Menurut pendapat yang mengatakan bahawa orang Rao adalah suku kaum tersendiri dan bukan berasal atau dibawah kekuasaan minangkabau ataupun Batak, mengambil dalil dari bukti-bukti sejarah seperti batu bersurat, candi, bahasa, adat budaya, sejarah dan sebagainya. Bukti-bukti sejarah itu keberadaanya jauh telah wujud sebelum adanya kerajaan Pagaruyung dan Minangkabau itu sendiri
Terakhir saya mengajak kita semua mari kita mengkaji, menyelidik, dan berdiskusi dengan pikiran terbuka dalam rangka mencari kebenaran dengan tetap menjaga matlamat asal penubuhan JARO iaitu menjalin ukhuwah dalam rangka melahirkan generasi Rao yang lebih berkualiti. Firman Allah SWT.;
Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sebelum kaum itu berjuang keras untuk mengubah nasibnya sendiri” (Surah ar-Raad ayat 11)
Kuala Lumpur 3 Ogos 2009
Afriadi Sanusi

1 ulasan:

aciet07 berkata...

Masihkah ada bukti bertulis menunjukkan rao dan minangkabau bukan sebangsa?