Rabu, 3 November 2010

Permulaan Rao di Semenyih 1

Permulaan Rao di Semenyih 1
http://www.facebook.com/profile.php?id=1808425967
Oleh Mariati Mat Derakah

Permulaannya, datuk ayah saya Sheik Daud dari Rumah Putih Padang Unang Rao mengembara ke Malaya, dan beberapa tahun kemudiannya diikuti oleh dua adiknya Tengku Adam dan Tengku Satiah lalu menetap di Sungai Ujung, tetapi merekamasa lagi tidak dapat mengesan diamana abang mereka tinggal, dan akhirnya mereka mendapat berita yang mengatakan abang mereka berada di Kuala Lipis melali seekor burung murai. Lalu mereka bertemu dengan abang mereka.

Tengku Satiah berkahwin dengan Kerabat Diraja Pahang, manakala Tengku Adam berkahwin dan menetap di Gali Pahang, salah seorang anak mereka Bainah (Mak Ngah) adalah seorang bidan termashur disana sehinggakan majlis melenggang perut dan perkara berkaitan mesti dijemput , selain menjadi bidan beliau mempunyai kelebihan mengurut batu yang patah boleh tercantum semula (dengan Izin Allah),

Sheik Daud pula berkahwin dengan Yang lalu menetap di Sungai Buluh di Semenyih, salah seorang anaknya Jaafar adalah datuk kepada ayah saya berkahwin dengan Cahaya lalu menetap di Sungai Purun Semenyih dan seorang lagi adik beliau Jummah pula berkahwin dengan Darun lalu menetap di Seri Menanti.

Cucu cicit Jaafar dan Jummah yang banyak terdapat di Semenyih. Cerita ini diceritakan oleh ayah saya Mat Derakah Hj Alias, secara tak langsung saya sendiri dapat tahu asal usul saya daripada cerita beliau. Untuk pengetahuan semua ini baru cerita belah uwan Hj Asmah binti Jaafar saya belum lagi cerita belah datuk saya Hj Alias bin Amin dimana beliau sendiri dari Sorik Rao datang ke Malaya dan berkahwin dengan uwan saya. Nanti dilain waktu akan saya ceritakan (tapi sebenarnya tunggu ayah bercerita :D)

2 ulasan:

tifah berkata...

assalamualaikum acik ati...
ada lagi tak info tentang asal usul nyang sheikh daud?

Unknown berkata...

Waalaikumsalam... Minta maaf ayah saya meninggal 11/1/2015 yg lalu tinggal cerita anak kepada Sheikh Daud iaitu Onyang Jaafar