Isnin, 3 Ogos 2009

DIALOG RAWA/RAO VS PAGARRUYUNG BERSAMA ARISEL BA DI TEROMBARAWA.BLOGSPOT.COM .


DIALOG RAWA/RAO VS PAGARRUYUNG BERSAMA ARISEL BA DI TEROMBARAWA.BLOGSPOT.COM .

Dikutip dari blog Sdr RazakRao untuk perkongsian bersama.

Kita ingin melakukan ' Post Mortem ' yang tersendiri bagi satu pembentangan kertas kerja Seminar Melayu Rao yang telah diadakan di Tanjung Malim , Perak pada 25 hb Julai 2009 .
Suasana Auditorium UPSI telah menjadi panas pada penghujung seminar bilamana salah seorang pembentang yang dijemput dari Universiti Andalas , Padang , Sumatera Barat iaitu Prof. Puti Reno Raudha telah mengeluarkan kenyataan yang menyinggung perasaan majoriti peserta-peserta seminar dengan mendakwa yang adat-adat warisan Rao adalah semata-mata tertakluk kepada adat dari Pagarruyung dan Minangkabau dengan hujah yang lemah iaitu Rao lahir dari Minangkabau dan dibawah takluk Pagarruyung .
Diakhir ucapan , beliau juga mengeluarkan kenyataan yang ethnik Rao , sebenarnya tidak wujud kerana nama Rao adalah nama lokasi semata - mata ... Kenyataan begini sememang menimbulkan rasa kurang senang kerana ianya seperti cuba untuk membunuh jati diri ethnik Rao itu sendiri ..
Salah seorang pembentang kertas kerja iaitu Bapak Amran Dato' Jorajo telah terlebih dahulu memberikan hujah kukuh mengenai Rao/Rawa itu satu suku Bangsa kerana berpandukan kepada falsafah .. BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA . Sesuatu kelompok yang dinamakan bangsa itu mempunyai BAHASA yang kuat dan diterima pakai oleh ramai kaum .. itulah hujahnya . Memandangkan bahasa yang diguna pakai oleh ethnik Rao/Rawa sama dengan Riau , Jambi dan Negri Sembilan , maka bahasa itu semestinya dimiliki oleh sesuatu BANGSA ...
Sehubungan dengan itu , kita telah berdialog dengan Bapak Subari @ Arisel BA dari Raub pada 27hb Julai 2009 untuk menentukan kedudukan Rawa/Rao ini dan hubung kaitnya dengan Pagarruyung dan adakah Rao ini dibawah jajahan Pagarruyung ...
Bapak Subari @ Arisel BA kita pilih untuk sessi dialog kerana beliau urang Rao dari Raub dan sebahagian besar sedara Rao/Rawa Raub masih mempercayai mitos bahawa Raja2 Pagarruyung lah yang menjadi penguasa kepada Raja2 Rao dan memberi makna Rao itu dibawah jajahan takluk Pagarruyung ..
Silalah berkunjung ke ' Link ' dibawah untuk mengikuti persoalan yang kita timbulkan semasa dialog dan jawapan yang disampaikan oleh Bapak Subari . Sila klik ' link ' dan pergi ke ruangan " Bilo Mano Rao Bersembang "
http://terombarawa.blogspot.com/
Hal @ isu disini rumit sedikit ...Minang , ' pagarruyung ' , acheh , Riau / Rao , Jambi , Palembang & Bengkulu adalah dari akar yang sama iaitu suku bangsa Lubu atau ras Mongolite ( rupa sedikit cina ) . Asal dari timur tengah dan berhijrah ke timur dan membuka penempatan di Monggolia , Himalaya , Northern India , Burma , Siam , China dan Kemboja . Kemudiannya bangsa ini mula menyeberangi lautan membuka Jepun , Philipine , Borneo , Sulawesi & Sumatera sekitar 200 masehi dan 600 masehi .
Suku bangsa di Sumatera asalnya satu iaitu dibawah kerajaan Sriwijaya .. tetapi kaum nie maklumlah ada yang berpecah menjadi lebih cerdik berbanding yg lain ..dan kemudian menjadi opportunis sekitar 1600 masehi ... mereka itulah ' kerabat Pagarruyung ' . Bila Belanda masuk sebagai pedagang , mereka bersama Belanda sebagai rakan kongsi mencari keuntungan .. pada hal masyarakat yg lain ketika tu memandang serong kepada pendatang Belanda .. maklumlah mereka Kristian ! kita dah Islam ..
Bila Belanda menunjuk tembelang sebenarnya ingin menjajah .. kerabat pagarrung ini juga yg menjadi talibarut penjajah sehingga diera Perang Padri ketika majoriti kaum disana bangkit menentang Belanda , kerabat Pagarruyung yg berkepentingan tidak berpihak kepada perjuangan Tuanku Rao , Tuanku Imam Bonjol dan Tuanku Tambusai .. mereka bersekongkol dengan Belanda kerana punya kepentingan .
Sehinggalah tentera Padri tewas , Raja Alam Pagarruyung terakhir bernama Bagagar Shah telah dilantik sebagai wakil Belanda bergelar Regent Tanah Datar . Asalnya sebelum Belanda Menjajah , tuan .. Pagarruyung tidak ada kuasa politik .. itulah makanya ketika kerajaan Pagarruyung mula didirikan 1347 masehi , Pembesar2 Adat ( bekas Sriwijaya ) yg dah lama memerintah sebagai kawasan autonomi memberi nama kerajaan tu ' Pagarruyung ' . Menandakan had kuasa .. yang kerabat itu tidak ada kuasa di luar pagar istananya .. yang ketika itu dibuat dari batang ruyung ..
Hanya selepas Belanda berkuasa barulah berbagai anugerah diberi kepada keluarga Pagarruyung .. pastilah sebagai hadiah kepada ' Pengkhianatan ' mereka terhadap perjuangan murni di tanah Sumatera.
Sehinggalah sekarang nie .. mereka masih menuntut kononnya berhak dan berkuasa terhadap daerah2 yang tertentu .. Kami yang dari keturunan menentang Belanda ..nenek moyang kami mengorbankan darah dan airmata berjuang bersama Tuanku Rao , Tuanku Imam Bonjol dan Tuanku Tambusai tentulah dengan sekeras-kerasnya menolak tuntutan mereka .. nenek moyang dulu sampai diburu Belanda , hingga melarikan diri ke tanah Melayu sekitar tahun 1870 an .
Kesimpulannya disini , isunya bukannya samaada Pagarruyung dan Rao tu sama ke tidak ..kerana kita semua dari roots yg sama iaitu Mongolite .. yg berkulit gelap digelar roots Negroite .. Cuma tidak dapat terima keangkuhan kerabat Pagarruyung ini menuntut yang bukan hak mereka dan tindakan mereka yang mendakwa sekian wilayah ..termasuk la daerah Rao di bawah jajahan mereka .. mana ada jalan .. betul tak ?

Catatan ada bro .. itulah yang berupa Prasasti2 , catatan dari pedagang2 , dan artifak sejarah .. tetapi orang Indonesia ini hidupnya susah dan tak de masa mengkaji asal sejarah . Pada mereka , cari duit untuk mengisi perut sendiri dan keluarga lebih utama ... Kerabat Pagarruyung lantas memainkan jarum mereka dengan mencipta cerita khayalan seperti Tambo Alam Minangkabau yang jelas didalamnya tiada satu pun tarikh atau garis masa .. tetapi itulah yang di dondang sayangkan oleh kuncu2 kerabat pagarruyung ini untuk melenakan kaum disana .. akibatnya , sejarah sahih yang sebenarnya seperti keberadaan kerajaan Sriwijaya , kerajaan Melayu Lama DharmasRaya & kerajaan yg lainnya terperap begitu saja ... yang diagung-agungkan oleh kerabat pagaruyung itu tetap Tambo Alam Minangkabaunya .
Semuanya itu hanya bertujuan untuk menutup kesalahan mereka & melekakan kita semua !

Ada banyak versi ceritanya bro... salah satunya cerita Raja Songek Baung dan Putri Sangkar Bulan .. Sebenarnya cerita sumpahan nie hanya kepada keturunan Raja Rao sahaja . Bukan Raja Pagarruyung ..

Darah Rao tu masih asli .. maknanya sebelah bonda & ayahanda pun masih asli Rao . Darjat darah tu bercampur .. ada Ulamak ..ada Pembesar ...ada Panglima ..dan ada Raja . Pangkat tu tak penting sangat dan tak perlu di kejar . Kalau warisan tu dah hak kita ..nescaya ia akan datang mencari bila tiba masanya .
Yang terpenting sekarang nie , tuan.. adalah peranan yg perlu dimainkan ... menegakkan kebenaran demi kesejahteraan bersama ... Pembesar2 Adat dan Raja di tanah Rao disana masih aktif tuan . Walau pun mungkin yg sebenar-benar berhak keatas tahta mungkin ada di Malaysia tetapi mereka yg disini tak berhasrat menuntut tetapi menghalalkan apa yg terambil ..cuma warisan2 yg ghaib nie tetap berjalan mencari waris yg hak di sini .. Tu lah ada juga kes2 kerabat Pagarruyung nak masuk campur atas hal2 di kawasan Rao seperti perlantikan Raja ..lantas mengeruhkan suasana d daerah sana .. alasan mereka mudah je ..Rao di bawah takluk mereka !
Dialek memang dah ada ... yang buat kalah dan penat berbincang tu , bila yg berpihak pada kerabat pagarruyung nie nak berpegang kuat juga pada Tambo Alam Minangkabau mereka .. kita baca pun pening kepala , tuan .. satu tahun @ garismasa pun tak ada !

Kalau jumpa fakta yg membuktikan kita nie tersilap ... tolong tegur ya !

masa seminar hari tu Pak .. memang dah angkat tangan nak bertanya lagi .. mc x nampak . Angkat 2 belah tangan lagi .. dia bagi orang lain dulu bertanya.. pas tu dia kata " masa tidak mengizinkan " . so , banyak hal yg tak jelas dan perlu perbincangan tapi tak dapat dibincang .. salah satu yg utamanya hal inilah Pak ... isu Rao VS Pagarruyung ! ... 2 malam kita tak lena tidur dibuatnya !

Alhamdulillah ... setelah meluahkan apa yg tak terluah masa d seminar .. melalui ruangan nie , barulah rasa lega sangat .. thanks pada teman semua kerana mendengar !

Kurang pasti tuan ... cuma ada mendengar kisah , setelah Melaka jatuh ke tangan Portugis .. Sultan Mahmud Shah telah berundur beberapa kali sehingga ke Riau . Putera Mahkotanya yang masih kecil telah dibawa / diselamatkan ke pedalaman Rokan sehingga ke salah sebuah daerah Rao bernama Tanjung Sialang ketika itu . Sementara Sultan Mahmud Shah kembali menyusun tenteranya untuk menyerang Melaka , Putera mahkota bernama tengku Alaudin Shah itu telah dijaga dan dibesarkan di Tanjung Sialang , Rao sekitar 1515 - 1530 an , dilatih dengan segala persiapan untuk Putera mahkota tersebut menggantikan tempat ayahandanya kelak . Beliau telah didik oleh seorang Raja Rao bernama Yam Tuan Sakti . Bersempena dengan kehadiran Putera Mahkota ke daerah itu , akhirnya tempat itu ditukar namanya kepada Koto Rajo ( Kota Raja dalam bahasa baku ) . Sehingga kini daerah itu kekal dinamakan Nagari Koto Rajo .
Setelah dewasa baginda pun membuat percubaan menyerang Melaka tetapi gagal dan akhirnya baginda menawan Siak lalu menjadi Raja di Siak .. Bagindalah juga kemudiannya yang mengasaskan kerajaan Johor Riau .
Mengenai Raja yang di jemput ke Perak tu bernama tengku Muzaffar Shah , tidak kita pula tahu samaada di jemput dari Pagarruyung atau tidak .. perlu diselidiki lagi , tuan .

Tengku Muzaffar Shah adalah juga anakanda kepada Sultan Mahmud , tetapi tiada maklumat beliau ke Pagarruyung kerana mengikut geografi lama kawasan Riau .. secara logiknya pengembara akan berjalan kaki menyusuri sungai & sungai utama di Riau adalah sg. Rokan . Sekiranya pengembara menghulu sg Rokan sehingga ke punca aliran sungai tersebut maka akan sampailah ke kawasan tinggi Rao atau pun Rao Mapat tunggul .. Sekiranya pengembara tersebut mahu meneruskan lagi perjalanan ke Pagarruyung di batu sangkar , maka perlu berjalan lagi mendaki dan menuruni bukit & gunung ( Bukit Tinggi ) dan perjalanan ini sahaja mengambil masa 6 jam perjalanan dengan memandu kereta ( pada 90 km/jam ) ..
Kesimpulannya ... Kita tidak fikir tuan , waris2 Raja samada tengku Alaudin Shah atau tengku Muzaffar Shah boleh sampai ke Pagarruyung kerana lokasinya yang boleh dikatakan mustahil dicapai pada masa dahulu ( abad ke 16 ) . Rao sudah pun mempunyai kerajaan sendiri pada masa itu dan yang menarik mengenai lokasi Rao ini ialah Rao merupakan punca air sungai Rokan yang mengairi tanah Riau dan punca sebahagian sungai Kampar . Jadi untuk waris2 Sultan Mahmud Shah ini sampai ke Rao melalui sungai Rokan memang logik tetapi untuk mereka sampai ke Pagarruyung pada zaman itu adalah sangat tidak logik dan mustahi ! ..
Masaalah utama disini teman MPer semua ialah kerabat Pagarruyung telah memutar belitkan sejarah untuk mencari populariti .. maaf kerana bercakap benar ! . Walau pun Raja yang datang ke Negeri Sembilan dahulu ...Raja Melewar adalah sebenarnya waris dari Raja Rao , mereka tetap mendakwa yang itu dari Pagaruyung ... mereka mempengaruhi pemikiran ramai dengan melabelkan semua raja berdaulat dari daerah Sumatera Barat adalah dari Pagarruyung padahal dakwaan itu palsu ! Apatah lagi rakyat di tanah melayu pada masa itu begitu taksub dengan populariti mereka . ( kerabat pagarruyung ini pada sudut pemikiran kita adalah dari golongan yang bijak dan opportunis .. pandai menggunakan peluang yg ada untuk keuntungan diri sendiri )

Harap teman2 MPer tidak melepaskan peluang untuk pergi ke link diatas dan membaca dialog dengan Arisel BA ( Seorang penulis ) dan beliau sebagai orang lama juga ada mendedahkan siapa sebenarnya pagarruyung itu . Sila klik juga ' mesej lama ' kerana dialognya agak panjang .

Sememangnya banyak hal2 sebenar yg terhijab .. insiden yg berlaku di UPSI pada 25hb Julai 2009 sebenarnya banyak hikmahnya . Dari situlah tergerak dihati kita untuk menerobos fakta2 yang di palsukan oleh puak2 yg berkepentingan .. mungkin kita semua boleh bersama usaha memecahkan blok yg sebegini .

Begini lah sdr Khaz ... Pandangan peribadi kita je nih ... Apa2 yang dakwaan mengatakan Raja dari Pagarruyung di Raja kan d Perak .. meragukan dan boleh dipertikai . Mungkinkah Megat terawis itulah anak raja Bugis yang dimaksudkan datang dari Sumatera dan di bawa ke Perak ?

Kesultanan Johor tu diasaskan oleh waris dari Sultan Mahmud , Sultan melaka yang terakhir ..yang juga bersalasilah dari Raja Sriwijaya yg terakhir iaitu Parameswara .. yang juga kerabat kepada Raja di kerajaan Rao sekitar 1390 an ..jadi yang mengasaskan kesultanan melayu Johor Riau tu bukannya dari Pagarruyung tetapi dari Sriwijaya dan pernah dibesarkan di Rao ... Pagarruyung tu jauh dari Rao , Kay dan besar kawasannya seperti sebuah kampung saja .. cuma cerita diperbesar-besarkan ..
Tak timbul soal merampas kuasa , dah ketentuan Allah .. contohnya Portugis menjajah melaka , Sultan Mahmud lebih menyalahkan dirinya sendiri atas kejatuhan Melaka .. mungkin berpunca di atas kezalimannya ketika memerintah ... Jadi Kalau Kesultanan melayu Johor Riau hilang kekuasaannya kepada Bugis , kenalah cermin muka sendiri dulu .. mungkin ada dosa yang dah dilakukan sehinggakan bala tiba !...

Mohon pencerahan Tembo ini ada tak kena mengena dengan keturunan Rao dan Kurinci.

223. Tembo bertulisan Melayu pada kertas

Tembo dusun Tanjung Tanah, Kerinci.

Bahwa inilah usul kita tatkala masa dahulu kemudian dari pada Rasulullah, anak Ratu sunan jawa mataram sembilan beradik, seorang bergelar Sultan ratu. Raja Paid. Sorang bernama Sultan Maraja Said, seorang bergelar Sultan Maraja Inang, seorang bergelar Sultan Maraja Salih, seorang bergelar Sultan Maraja Batu, seorang bergelar Sultan Maraja Bata, seorang bergelar Sultan maraja Bansu, seorang bergelar Sultan Karda Basi, seorang bergelar Sikh Abd. rahman.
Tatkala masa dahulu berparang dengan Teko Piaman berebut gedang. Kata Raja Tiko Piaman hamba dahulu turun di Pagaruyung. Kata Ratu Maharaja Paid hamba dahulu turun di pagaruyung, maka jadi parang, akan kalah Jawamataram, maka keluarlah ninik sembilan beradik itu maka larilah musuh semuanya, tinggallah rampasan yang banya’, adapun riyal dapatnya sebuah gedung lima hasta bujur sangkar dan meriam satu pupus penuh sebuah, itulah lagi arta itu tinggal di Jawa mataram, kemudian dari itu maka pikirlah nibik yang sembilan beradik itu hendak menjalang Pagarujung, maka berhentilah di bukit Saguntang2 kerna hendak melihat musuh kalau lagi akan datang, kamadian dari pada itu maka berjalan pula maka berhenti pula di Kato Raja, kamadian dari pada itu maka jadi kerjaanlah Sultan Maraji Said di Jambi, maka berjalanlah orang yang tujuh beradik itu, maka tinggal Sultan Maraja Said di Jambi itu, maka dimudikkanlah air Batang Hari maka lepaslah ke Pagaruyung. Kamadian dari pada itu maka berbaliklah di Pagarujung maka lepaslah ke Paliyang Padang Panjang lamahlah di situ, maka lepaslah ke Tebo Bungo, maka lepaslah pula ke hulu air diki maka dihilirlah pula air diki maka tibolah di muara air diki, bersuwo (bertemu)lah dengan air gedang maka dikembangkanlah tabir maka digelarkanlah batang air itu Batang Songai Tabir, maka pikir orang yang tujuh beradik itu, maka dimudikkanlah air Sungai Tabir itu maka tinggallah Sultan Maraja Batu itu, maka berjalan orang yang enam beradik itu maka sampailah ke Talun tinggi maka berdusunlah di situ maka tinggallah Sultan Maraja Besar di situ, maka berjalanlah orang yang lima beradik itu maka sampai ke hulu air itu tiada bulih lagi tempat mandi, karena air itu sudah kecil, maka pikirlah orang yang lima beradik itu maka disuruh tiong yang-g pandai berkata, maka terbanglah mencari jalan, maka kembali tiong itu maka berkata tiong hai Tuan? jikalau kita mudikkan juga air ini tibo pula kita di Pagaruyung, jikalau kita kirikan air ini, ada renah yang lebar, maka berjalan pulalah orang yang lima bersuwo (bertemu) pula dengan sungai gedang, maka berhenti pula di situ maka turun pula hujan gedang maka gedang air itu maka digelar sungai itu sungai gedang, maka kami berjalan pula dari situ bertemu pula dengan batu gedang maka berhenti pula di situ maka terus pula panas maka dikembangkan pula payung, maka digelarkan pula Batu Bapayung, maka berjalan pula kami dari situ bertemu pula kami dengan sungai bertumbuk tiga baik rupanya maka berdusunlah di situ karena banyak emas rupanya seperti kepinding lapar rupanya emas lekat dinapan rupanya maka digelarkan dusun ulu Kalinding lama pula dari situ maka berjalan Sultan Maraja Inang, maka bertemu hulu air Hiang, maka dihilirkan air itu, adapun anaknya Sultan Maja inang itu Petinggi emas Indar Jati yang membawa Tiong Pandai berkata Adapun Sultan Maraja Salih dua beradik dengan Temenggung Kertapati, berjalan maka bertemu pula air Kinci maka dihilir pula air itu. Kemudian dari itu maka berjalan pula Sultan Marajo Bangsu, Sultan Karda Besi, Siah Abd. Rahman. Adapun anaknya Sultan Marajo Bangsu Kertam Batu, Adapun anaknya Sultan Karadan (Karanda) Besi namanya Naai, anaknya poyang ruwanti. Adapun Sikh Abd. Rahman Tunggah raja nama anaknya, maka berjalanlah pula ketiko itu. Adapun Sultan Marajo Bangsu turunlah ke bukit kudeng, dari bukit Padang maka berdusunlah pula Kayuaro tungkat. Adapun Sultan Keranda Besi dengan Sikh Abd. Rahman maka turunlah ke batu gedang, dari situ maka bertemu dengan air Tanjung maka dihilirkanlah air itu maka berdusunlah pula dusun Tanjung, lamalah pula dari situ maka berjalan pula orang dua beradik itu maka berdusunlah pula sungai napan, lamalah pula dari situ maka berjalan pula Sultan Keranda Besi, maka Sich Abd. Rahman tinggallah di situ. Sultan Keranda Besi bersuwalah (bertemu)lah dengan tanah bertanjung maka melihatlah ilir mudik maka tampaklah danau dengan rendah, maka digelarlah dusun Tanjung Tanah.
Adapun isterinya dayang ruwanti, anak beliyaw seorang begelar Naai, seorang bergelar Raja Masail, seorang bergelar Raja Temenggung, Raja Masail dengan Raja Temenggung tinggallah ke dusun Talang Batu Besar. Adapun Naai mengadakan sejambi, Sajambi mengadakan Dayang emas. Dayang emas mengadakan Kembang genap, Kembang genap mengadakan sediwi. Sediwi mengadakan kembang dua, Kembang dua mengadakan Seman gl. Depati Mangku Bumi mengtar alam
Disalin dari asal mulanya dari tambo kami.
Disalin oleh Haji Saibi gl. Depati Mangku Bumi mengtar alam.
Tambahan Bab. G. (Mendapo Seleman)
Pusaka yang tidak bertulisan, disimpan oleh Depati Talam, dusun Tanjung Tanah:
beberapa helai kain lama.
1 tongkat.
Salam, mohon pencerahan.

144. Beberapa helai kertas bertulisan Melayu
Beberapa helai kertas disambung-sambung jadi gulungan panjang, bertulisan Melayu. Sebagian kecil kelihatan pada gambar No. 62. Bunyinya menurut salinan guru Abdulhamid daripada surat asli:
(Dan tatkala usul dan masa dan tatkala masa jeman dahulu, A/dam/pun belum ada selutan pun belum ada) raja yang tiga silo (pun belum ada) maka pa’lum lima jurid (?) ditakdirkan Allah ta’ala ‘aras dan kursi/ surga dan neraka bumi dan langit bulan dan matahari dan batu beramu dan bumi itu baru seujo ceper dan langit itu baru seujo dulang tatkala bumi bersintak turun tatkala langit bersintak naik, ibutpun belum bernama ibut2 baru beribut ke selatan, umputpun belum bernama umput, baru bernama umput rantai, belum ada ikut yang garang, baru berikut dayu-dayu, belum ada rumput yang panjang, baru berumput daun kayu, itupun bernama ibut, tanah besar teridiri dahulu, negeri yang tiga dilebihkan Allah, pertama Mekah kedua Madinah, dan ketiga Baitulmukaddas. Dan kelebihan Mekah baitullah pintu ka’abah belum terbuka. Jatuh tukung menjadi petir, jatuh pasak menjadi kilat, maka boleh sami’ ‘mendengar, basir melihat, kalim berkata, bulan dan bintang dijadi keterangan, maka terbuka pintu ka’bah, maka berjalan ke padang ‘Arafah, maka memandang kudara, terbanglah burung ber-kawan2, maka berkata Adam: baiklah aku seperti burung terbang ber-kawan2. Maka Adampun sembahyang dua raka’at, maka dengan takdir Allah ta’ala keluarlah Siti Awal daripada kiri Adam. Maka beroleh pusaka Siti Awal satu bagi dan beroleh pusaka Adam dua bagi. Maka berjawab ijab dengan kabul, maka dengan takdir Allah beranak tiga kali beranak, anak yang pertama-tama dua orang, itulah kaum sekalian manusia, anak yang kedua sembilan orang, itulah kaum sekalian kafir, anak yang ketiga itulah Sultan Usul namanya. Kemudian daripada itu kala: (2:28) Inni ja’ilun fi l’ardi khalifatan dan lagi:
Maka Adam pun berkata kepada Jibrail: Siapa suami Sultan Usul? Maka Jibrail pun turun ke hadarat Allah ta’ala di dalam surga mendapatkan Mendari Bunsu, sedang menyungkit menarawang kain suri sutera. Maka Jibrail pun berbalik ke atas dunia, maka Mendari pun ditemukan Allah dengan Sultan Usul, maka berjawab ijab dengan kabul di awal udara. Maka ditakdirkan Allah ta’ala Mendari Bunsu mendapat anak tiga orang, pertama-tama Sultan Meraja Alif dan kedua Sultan Meraja Dipang dan ketiga Sultan Raja Dirajo khalifatullah. Dan Sultan Meraja Alif balik ke Bandar Ruhum, sungainya itam batu puding, pancuran mas negeri Mekah. Dan Sultan Meraja Dipang balik ke Bendar Cina, batu putih telaganya perak, burungnya seekor di awang udara adanya. Dan Sultan Rajo Dirajo khalifatullah kasetero pemuncak ‘alam, pegangnya batu kacang sungai beremas, barentek digamut berentak dinapang, di situlah makoto terlebih sati. Kemudian daripada itu ditakdirkan Allah ta’ala, maka adalah suatu Poti di Batu Sangkar, maka berjawab ijab dengan kabul, kemudian maka dapat anak delapan orang. Kemudian maka ditegak balai bunta besendi gading, panjang tujuh, sengkanya enam, berasuk gading selalu, bersendi segading tunggal, bertiang teras jelatang, batabuh batang pulut2, begendang begendang batang cino guri, begetang jangat tuma, sekertum balai berleret, bajirung balai malintang, tujuh pingkat selapan penjuru, betanduk guwang gading suasa, balapik tilung badada tilung, lapik tilung pandan beguris, dibawa alang kuari, payung mengapit kanan dan kiri, payung tekembang adat di belakang, maka ditengkek balai anjung malintang tinggi. Maka memandang ke laut ujo, tampatlah ular seketi muno, maka meminto Sultan Rajo Dirajo, maka adalah pusako yang tigo: pertama cunek serangin lalu, kedua cunek serangin gila dan ketiga cunek sembilan giring, ulunya kuning sumbing seratus. Kemudian maka terompak seketi muno, ekornya jadi bukit se-guntang2, pedunya Serampeh Sungai Tenang, dadonya itu jadi tanah tadi atas, kepalanya Gunung berapi, pusatnya ‘alam Sungai Pagu, punggungnya ‘alam Minangkabau, tangan kanan ke Inderapura, tangan kida ke Enah Giring. Sudah menetak Seketi muno maka hilang sembilan girirng, maka dikadukan di Rajo yang tigo selo, maka tahu daripada pedang sudah hilang, maka kedengaranlah suara di awang-awang, maka tedenda seguling batang, sekuning lembia, selesung pasuk, selengan baju panjang, seruas telang di rimba. Maka diadakan beras hitam, beras putih, dasun babawang, kulit manis, pinang batanduk, sirih badagang, tebu becap manis babuli, tuak dengan babuluh, nasi baambung, gulai babakung, kelapa betali, ketutu tiga gayo, ketitir panjang ranto,puyuh panjang dengung, ayam simabr ekor, maka diperadapkan sembah kepada Jibrail, maka terdiri cunek sembilan giring, sudah menetak seketi muno jadi sumbing seratus sembilan puluh. Maka tumbuhla kayu antara Mekah dan Madinah berurat ada seurat babatang ada sebatang, badahan ada sedahan, badaun ada sehelai, uratnya cemeh yang dua belas, batunya menjadi undang2 yang dua lapan, dahannya jadi teliti, daunnya jadi isyarat, babunga ada setangkai, babuah ada sebiji, ber-gilang2 rupanya, jatuh buah menimpa bangka, maka adalah Datuk Rangkang Pamuncak Alam, maka didaki gunung berapi, melingo ilir, memandang mudik………..tampaklah bayang luak selapan dibaruh batu berliyir di situlah bayo putih daguk. Maka memandang ke Pariang Padang Panjang, tampaklah seorang suatu rajo, duduk di balai buntak besendi gading, maka di ruang imbo yang dalam, maka terompak Pariang Padang Panjang. Maka tetepat di balai Buntang besendi gading, maka ditangkap kerbau jantan sebanua. Maka dipotong kerbau itu, dipasah idak bajangkat, disait idaknya genap. Maka ditambah dengan kambing irang kenantan tanduk, dado putih punggung kuning. Tatkala itu cupak babatih gantang babelah, yang segantang kurang dua lima puluh tahil. Datuk Rangkang Pamuncak Alam masakan duduk di setera pamuncak alam di bawah payung sekaki, karang setia yang semangkuk, jikalau tidur berbungkus cina, jikakau makan betabang-tabang, minum air bejamu-jamu. Maka berkatalah Sultan Seri Kali, segala tuan yang gedang2, segala tuan yang kayo2, jikalau bulih permintaan saya, perjalanan Datuk Rangkang jangan dilarang, supaya bumi kita ini senang. Datuk Berpayung putih membawa ukur bailok, membawa pantak dengan tiga buah, berjalan tidak ngida dan tidak nganan, orang sujud pada Allah dan sujud pada Rasul. Maka Rajo yang delapan itu masing2 mencari tempat. Pertama nah giring malimpah Kuatan lalu ke pangkalan, itulah mula2 menjadi Rajo Nahgiring yang bernama Sultan Jumadil Iman, anak Yang dipertuan di Pagaruyung juga, kedua balik ke luak Agam Tanah Datar, melimpah ke luak Lima puluh, itulah mula2 menjadi raja di luak Agam Tanah Datar, yang bernama Sultan Seri Kali anak Yang dipertuankan di Pagaruyung juga. Ketiga balik ke Bandar Aceh Bandar Aceh melimpah ke Batu Bara, Itulah mula2 menjadi raja, itulah yang bernama Seri Pangkat. Yang keempat ke Sungai Pagu melimpah ke Pasisir balik Bukit, lalu ke Benda Sepuluh, itulah mula2 menjadi raja di Sungai Pagu, Sultan Besar Bergumbak Putih. Yang kelima ke Inderapura pegangnya Bandar Sepuluh bandar yang besar, maka buluh masuk kuala Padang, sejak dipisah piso anyut, sejak dirau bertongkat arang, sejak dinibung belantak intan, sejak seketak air itang, sejak sekilang air Bangis, sejak di Tiku Pariaman mudik sejak di guo kelam kemarin, itulah yang mula menjadi Inderapura yang bernama Sultan Muhammad Syah. Yang keenam balik Bantan Muko-muko ke Jawa, lalu ke Mentarang, itulah mula2 menjadi raja negeri Bantan Muko2 yang bernama Sultan Mukai Batu. ketujuh balik ke negeri Palembang, lalu ke Bugis dan lalu ke Mentawai, itulah mula menjadi raja negeri Palembang yang bernama Sultan Inda Rahim. Yang keselapan balik ke negeri Jambi, melimpah ke Batang Arri, lalu kerenah Kerinci, itulah yang mula2 menjadi rajo negeri Jambi yang bernama Sultan Baginda Tuan. Kemudian daripada itu kayu lah berlareh dan sungai lah babatang dan tanah lah begabung Sultan Besar memegang tanah Jambi dan sembilan lareh alam Jambi dan sembilan lareh alam Palembang dan tujuh puncak alam Jambi dan tujuh puncak alam Palembang. Di dalam puncak yang tujuh, menusun ke puncak yang dua: Puncak yang pertama Batang Ari, puncak yang kedua ‘Alam Kerinci, itulah puncak Jambi. Kemudian maka dicacak negeri di tanah pilih, maka begelar tanah pilih. Maka begelar tanah pilih sembuang kenantan cuci dan segetan pucuk seribu, dan ceno guri pucuk seribu dan sebatang talang merindu, maka dientak tamilang dilarikkan tanah bato, direntak kepalo negeri dapat bedil setundo musuh di tengah negeri, dapat gung setimban Jambi, dan dapat bedil segetar mas, direntak kor negeri dapat bedil sekupi kala, baru baparit dua mambo, maka adalah Pangeran Temenggung kebul di bukit, maka adalah Ratu yang berdua, adalah Sutan yang berempat, adalah Jenang yang tiga puluh. Tatkala Pangeran kubul di bukit naik Alam Kerinci membawa tali empat belas tukal, membawa kain pan-jang selapan hendak mengukur gabung tanah. Di dilir jak tetepat pulau Tiung, di mudik gading terentak dapat tanah empat belas gabung. Di mudik batang Selangun tetepat ba:ai kecil Muara Masume dan tujuh batu bagalo cimbung, kesiknya………….air salunya segajah mandi. Maka di mudik Batang Merangin tetepat salam muku, salam muku tetepat rajo, tanah nah kayu batanam, lubuk gaung batating sirih. Maka jadilah rajo yang tiga selo: Pertama Dipati Setio Rajo, kedua Dipati Tio Nyato, yang ketiga Dipati Tiung ti. Kemudian maka begelar Setio Rajo duduk di Batu Hampar, bersandar di tiang aras memegangkan tiang sendi bumi. Maka bergelar Dipati Tiung Nyato, menyatokan kato rajo. Dan maka begelar Dipati Tiung Meti, mematikan kata rajo. Kemudian maka ditempuh penguatan Lubuk Sam, didaki bukit kemuro, diteke jenjang yang tiga, maka didaki bukit kemuju dan naik Serampas Sungai Temang, menyacak rajo di Sungai Tenang dan bergelar Dipati Gento Nyalo dan Rio Peniti. Maka bergelar Dipati Gento Nyalo, menyalokan kato rajo. Maka bergelar Rio Peniti, meniti kato rajo. Maka diturun bukit kemujur, maka tetepat pondok yang tiga buah negeri di dilir pondok bekedai, di mudik bapondok panjang, di tengah bapondok tinggi. Kemudian maka melayang di Sungai Banang batang Penetai, maka didaki bukit sembilan tanggo, pematang panjang setimbun parut, maka tetepat di dusun Tanjung muara Sake, maka ditempuh batu Pelarah, maka didaki bukit badengung, maka tetepat tanah Sanggaran Agung, itulah ujung tanah khalifah. Dan tatkala raja naik dan jenang naik, mencacak rajo di ulu sungai, maka jailah raja yang empat selo, pertama Dipati Mendaro Langkat dan kedua Dipati Rincung Talang dan ketiga Dipati Rincung Telang dan ketiga Dipati Bian Sari dan keempat Dipati Batu Hampar. Dan tiga di baruh, empat di atas. Maka jadilah dipati empat delapan helai kain, sungai bagian tungun. Kemudian daripada itu diilir kerbau yang tiga ekor, maka mudiklah beras yang sembilan ratus ke tanah nah anto Salamuku. Maka dipotong kerbau yang tiga ekor, darah dikaco, dagingnya dimakan, atinya jadi karang setio, dan sedalam bumi setinggi langit, da’ lapuk daripada hujan, da ‘lekan daripada panas, maka dikaco karang setio, di bawah payung sekaki dak boleh kecut, dan karang setio yang semangkok tak boleh terlimbat di atas sendi kerajaan yang sebuah, dak boleh tergilit. Maka jatuh adat dengan pusaka, maka negeri pagar adat, tapian bapagar baso, adat kawi kitab Allah. Lazim syara’ tegantung di-awang2 kitabullah membubung naik langit berebat jangan dipanjat, besawa jangan ditempuh. Siapa memacak boleh utang, siapa menempuh bulih baris. Dan tanduk kijang becipang tujuh betulak mudik, keluk kati kegumbak mas betulak ilir, tumbak belang di Sanggaran Agung, Talang Genting ke Tebing Tinggi, undang2 tanah Seleman, piagam di tanah Hiang, celak berjalan Penawar Tinggi. Maka dengkek balai panjang selapan tingkat dan panjang sembilan perbayo tergantung tinggi………………..di bawah au tempat mandi di Lubuk Batu.
Cuma sangat terkilankan kepada 2 perkara Jimmy :
1. Prof Dr. yg didatangkan dari University Andalas ..benar2 kita harapkan dapat membentangkan satu pandangan yg adil dan professonal.. namun perasaan hampa menggigit hati ! . Pandangan serta teori nya tiada asas kajian akademik sesuai dengan taraf nya ..cuma luahan emosi dan pandangan peribadi , berdasar kan kepada Tambo Alam Minangkabau sahaja .
2. Masa untuk membincangkan isu semasa sessi soal jawab tidak di beri oleh pengerusi majlis .. menunjukkan satu kelemahan dalam perancangan seminar yang amat ketara .

Sehinggakan dibelakang pentas , Pengerusi Seminar menempelak AJK yg bertanggung jawab .... mengenai jemputan Dr Prof Puti Reno Raudha .. Siapa yg bertanggung jawab menjemputnya ? tanya nyo...

Sememang sedari lama dahulu hingga bila-bila pun perbezaan pandangan / pendapat menjadi elemen kepada pengukuhan ukhuwah kalau di lihat dari sudut positiv . Yang paling penting ..tahu batas dan hak sendiri dan saudara yang lain .... inilah kekurangan yg amat ketara dapat dilihat dari sikap sedara yang menggelarkan diri mereka ' Kerabat Pagarruyung ' .. sering nak melanggar hak orang lain . Disebabkan itu lah terjadinya dialog dengan Pak Arisel BA di link : http://teromborawa.blogspot.com/

Ala ... AJK bahagian pemilihan pembentang kertas kerja ! ... Sebenarnya bukan salah dia pun . Masaalah besarnya sebab isu yg di bangkitkan oleh pembentang2 kertas kerja tak diberi masa yg cukup untuk di bahaskan . Tu yg ramai tak puas hati.. termasuk la yg menulis nie .

Jimmy!... kalau lah benar boleh diusahakan dengan berdasarkan fakta sejarah , tentulah individu yg paling berkebolehan & layak utk mengusahakannya itu ialah Prof Dr. Puti Raudha sendiri bukan ?kerana beliau adalah pembentang kertas kerja dan orang terpelajar ! ... tetapi kenapa dia tidak guna kan peluang keemasan itu untuk menyelesai dan membentang kan nya berdasarkan fakta sejarah ?... sebaliknya merumuskan sesuatu berdasar kan Tambo ... adakah Tambo Alam Minangkabau itu boleh dikira fakta sejarah ?
Itulah sebabnya ramai yg mempertikaikan professionalisme dan keikhlasan beliau dalam membentang kan kertas kerjanya ... Mungkin beliau fikir kita semua di Malaysia yg tak da pangkat Prof. & Dr ... kurang cerdik dan boleh di perbodoh-bodohkan ...
Pembentangan oleh pembentang kertas kerja pertama iaitu Bapak Amran Dato' Jorajo adalah jauh lebih berfakta dan berilmiah berbanding Prof Dr Puti Raudha ... walaupun asas yang dikemukakan Bapak Amran Dato' Jorajo lebih mengaitkan kepada sejarah tua Sriwijaya ..tetapi segala bukti2 dan fakta2 di pertontonkan kepada peserta pada hari itu .... berbanding pembentangan oleh Prof Dr Puti Raudha , kalau dari sudut fakta dan ilmiah ...sangat menyedihkan . Nasib baik puak yg di dalam dewan jenis penuh berakhlak ..kalau tidak , dah kena lontar dengan botol2 air mineral Prof Dr Puti tu....
Kita rasa Jimmy .... pandangan ratusan ribu individu pun tak dapat memutuskan hal sekiranya kedua2 belah pihak tidak berjejak dibumi yg nyata .. sebelah pihak nak berpandukan fakta ! ...tapi sebelah lagi nak berpandukan tambo ... dah tu , seorang cakap bahasa ayam & seorang lagi bahasa itik ... camana nak putus kan atau selesaikan . Prof Dr Puti Raudha pada hari tu , tidak berdasarkan fakta yg murni tetapi nak berdasarkan cerita dongengan dari tambo ... camana nak close discussion ? .. Keikhlasan paling utama ... kiranya tiada keikhlasan dan penuh dengan kepentingan individu ... susah nak berbincang ...
Fakta2 ilmiah itulah yg dapat menentukan batas dan sempadan ...dan sekiranya semua mengikut aturan batas dan sempadan tu dan tak melanggar hak yg lain ..InsyaAllah semuanya akan baik .

Bang Razak : ) setahu saya "Tambo Alam Pagaruyung" juga salah satu peninggalan sejarah turun-temurun. Tersimpan sejak sekian lama, rasa tak salah kita rujukkan dan perbandingan. Maka saya bilang pendapat seorang-dua pakar tak boleh kita simpulkan sebagai jawaban. Seminar2 yang seumpama inilah jalan menuju sesuatu penyelesaian. Mungkin dimasa depan harus diadakan lagi dengan menjemput ahli2 sejarah, pakar2 budaya, ketua2 adat dari kedua-dua negara. Nah...dibincangkan lagi.

Bang Razak, saya fikir tiada niat Prof. Puti Reno itu cuba untuk membunuh jati diri sesuatu etnis. Komentar dan fakta2 beliau mungkin mengikut fahaman beliau sendiri.

Sedikit demi sedikit apa saya fahami semangat nasionalis, semangat jati diri sesuatu etnis sangat menebal dan itu sangat bagus ^_^

Pastinya kita berasa tak senang apabila bangsa kita dibilang tidak wujud, dikuasai dan ditakluki. Saya juga pasti tak senang jika tanah tumpah darah saya (Negeri Sembilan) dikatakan pernah dikuasai dan ditakluki sesuatu daerah. Walaupun sudah terbukti Negeri Sembilan dan Minangkabau tak bisa dipisahkan.

Entry saya tentang JARO mendapat sambutan yg sangat menggalakkan dari orang Rao terutama dari generasi mudanya. Kebanyakkan meraka tak begitu mengetahui apa itu RAO. Mungkin hanya mendengar emak, ayah, atuk dan nenek menyebut-nyebut...."kita ini orang rawa". Hanya sekadar itulaha yang mereka tahu "saya orang rawa".Apa sebenarnya Rao, asalnya, budayanya, adat-resamnya serta bahasanya mereka tak tahu sama-sekali.

Bagi saya semua inilah yang lebih penting, agar iyanya tidak terus hilang dimakan zaman. Soal dan permasalahan siapa menakluki siapa, zaman ini sepertinya sudah tidak relevan.

Ya itu hanya pendapat saya, maaf jika ada yg tak berkenan.
Jelas penerangan kita tadi .. Tak salah TAP dijadikan rujukan & perbandingan ..yg salah Prof Dr Puti telah membuat kesimpulan yg total dari TAP tanpa membandingkan dengan fakta2 yg ada seperti peninggalan sejarah & prasasti .... bukankah itu kesimpulan yg tidak adil ?

Tak kisah lah nk mengaitkan Rao dan Minangkabau ..itu tidak salah . Yg salahnya krabat pagaruyunglah yg beriya iya nak meletakkan Raja Rao dibawah takluk mereka .. sepatutnya Jimmy bertanya kepada mereka dengan lebih lanjut kenapa mereka bersikap begitu sedangkan Jimmy percaya yg permasaalahan siapa menakluki siapa sudah tidak relevan ?... cuba tanyakan kepada mereka ..kenapa sampai sekarang mereka masih beriya-iya nak mengishtiharkan Rantau Rao di bawah jajahan mereka ?

Ini lah kebiasaannya jimmy ... bila ada yang naik angin , mereka dilihat sebagai tidak rasional ... sedangkan individu yang menghina lantas menjadi punca orang naik angin ... apa pula komen Jimmy ?..
Rao tu satu label saja ..Minang pun satu label ..kita tak kisah kalau nak dilabelkan apa saja cuma , sikap menjajah yg mereka warisi dari penjajah ( kolonial doktrin ) masih menebal dalam jiwa ' golongan ' itu . Kalau negri sembilan di labelkan sebagai minang , tidaklah jadi masaalah tetapi kalau sampai dilabel negeri sembilan di bawah jajahan pagarruyung macamana ? ... berapa percent orang negri sembilan yg boleh menerimanya ... tentu ada yg marah ...begitulah juga perasaan orang Rao !...

Itulah makanya tuan..kita ziarah ke daerah Rao untuk menyiasat hal sebenarnya dan menemubual individu tertentu . Soal nya sekarang , di Rao itu Pembesar2 adatnya masih aktif dan mereka masih berpegang kepada undang2 adat ..perkara ini perkara sensitif tetapi mungkin kita d Malaysia nie melihatnya sebagai perkara yg remeh temeh ..tetapi kita dah sampai d sana dan menyelami sebahagian permasaalahan mereka ...

Di Rao ada isu yg besar berkaitan adat istiadat yg belum selesai hingga ke hari ini ..iaitu satu jawatan penting dalam lembaga adat telah diganggu perlantikannya oleh institusi dari luar sehingga menjejaskan keharmonian didaerah itu ... sehingga masyarakat jadi resah dan berpecah belah . Ini disebabkan campur tangan dari Daulat Raja Pagarruyung ( Taufik ) yang melanggar adat setempat di Rao dengan menggunakan kononnya kuasa vetonya untuk membuat lantikan tersebut . Ini telah membuatkan majoriti Raja dan pembesar marah kerana tindakan institusi luar mengganggu adat istiadat di Rao mengakibatkan lantikan secara formal dan mengangkat sembah tidak berlaku .. begitulah ringkasan hal yg sedang terjadi disana . kepada sdr Jimmy.. kalau hal berkaitan " siapa dijajah siapa sudah tidak releven " ..kenapakah hal ini harus dan masih terjadi ?..

Sdr Jimmy .. kalau Prof Dr Puti mengeluarkan komentar sebegitu sebagai seorang peserta seminar ... pasti tiada siapa yg akan ambil hati atau terguris ... tetapi disebabkan beliau seorang yg dijemput atas kapasiti yg dipercayai dapat memberikan pandangan secara rasional dan adil , maka itulah beliau di kritik keras .... Sebagai Professor dan Dr , beliau harus 100 % bertanggungjawab mengenai kesalahan etika yg di tonjolkan . Tidak salah memberi komentar mengikut kefahaman sendiri tetapi mesti mengambil kira banyak aspek bukan dari satu sumber sahaja . Kalau beliau memberikan beberapa bukti akademik yang bukan Tambo mungkin peserta seminar masih boleh menerima ...tetapi malangnya beliau bersikap prejudis dan tidak professional pada hari itu !....

Sdr Jimmy ... disinilah kesilapan terbesarnya sehingga kan pengamal doktrin kolonial ' pagarruyung ' secara tidak bermoral berani melanggar batas , menuntut serta merampas sesuatu yang bukan haknya ... kerana mereka beranggapan TAP peninggalan sejarah !.. memang benar TAP adalah tinggalan turun temurun tetapi ianya hanya dongengan dan bukan sejarah .. antara elemen yang menjadikan sesuatu itu bahan sejarah ialah bukti tinggalan sejarah itu sendiri dan catatan2 yang mempunyai garis masa @ tarikh sebagai rujukan . Jadi jelas yg TAP bukannya sumber sejarah dan tidak ada kekuatan langsung untuk dijadikan rujukan utama . Sikap fanatik kerabat pagarruyung ini terhadap dongengan itu juga lah menjadi punca kecelaruan yang berlaku di Ranah Rao masa kini ....

Salam tuan ..
Kalau di lihat gambar dalam kotak disebelah nie .. adalah gambar kita ..RazakRao dengan Bapak Masdul Amri , beliau memegang jawatan Dato' Rajo Molintang ( bahasa bakunya Dato' Raja Melintang ) di Lubuk Layang , Rao . Beliaulah orang yang terakhir kita temubual untuk mengesahkan tentang kekusutan dalam hal lembaga adat di Rao .. beliau merupakan Pembesar Adat yang paling senior jawatannya iaitu merangkap ketua kepada semua Raja , Dato , Sutan & Tongku ( juga Pembesar Adat ) di Rao . Alhamdulillah .. setelah menemubual Bapak Dato' Rajo Molintang , Januari lalu , banyak hal2 disana yang tidak jelas dapat dijelaskan . Cuma untuk membetulkan kecelaruan yang telah di timbulkan oleh daulat raja pagarruyung mungkin perlu dilakukan dengan teliti dan berhikmah ....

Dalam isu waris keturunan Rao pula tuan... putar belit terhadap sejarah yg asli di mulakan oleh penjajah Belanda kerana di Sumatera khususnya , penentangan masyarakat tempatan sangat kuat dan ethnik2 ini sangat ditakuti oleh soldadu2 Belanda ..jadi latar belakang serta kerajaan2 lama seperti di Rao dan sekitarnya seolah - olah telah di padamkan dari lipatan sejarah . Dizaman pemerintahan Belanda lah yg sebenarnya di ujudkan kisah dongeng Tambo Alam Minangkabau / Pagarruyung mengikut cerita orang2 tua di Sumatera Barat . Tujuannya supaya masyarakat dan keturunan selepas perang Padri di khayal serta di dodoikan dengan cerita - cerita khayalan lantas menghilangkan semangat perjuangan keturunan mereka dahulu .. wilayah2 tertentu seperti Rao telah cuba diberikan identiti baru dengan nama baru iaitu Minang supaya identiti asal sebelum perang padri lupus begitu sahaja ! dan wilayah 2 ini juga dihadiahkan oleh Belanda melalui perjanjian2 bertulis sebagai imbalan kepada golongan tertentu yang bersekongkol dengan usaha mereka menjajah wilayah ini...

Sebenarnya nama kaum yg dikenali sebagai Minang itu bukannya Minang sebelum penjajahan Belanda .. mereka adalah juga orang Sriwijaya yang dari suku Lubu ( mangolite ) tetapi dilabelkan dengan nama Minang sesudah penjajahan Belanda.. Kita syak la ! ... Kaum Lubu ( Mongolite ) ini memang dari keturunan yg handal berperang dan payah berundur ketika berjuang .. jadi untuk Belanda menundukkannya secara bersenjata , tidak mudah . Jadi elemen 2 dalaman seperti talibarut2 dari kaum sendiri telah gunakan untuk menundukkan penentang2 ini .

Sebab itulah kata2 Prof Dr Puti Raudha pada seminar yg mendakwa Rao bukan ethnik @ kaum , sangat mirip dengan usaha penjajah Belanda untuk melenyapkan identiti suatu masa dahulu ... ini hakikatnya , walaupun ramai yang tak suka mendengarnya .. mengenai beliau tiada niat pula .... niat itu tidak penting lagi kerana Prof Dr Puti Raudha telah pun melakukan tindakan , berupa ucapan mengenai hasratnya untuk menghilangkan nama kaum Rao itu .. jadi tidak berbangkit lagi soal niat !

Minta maaf tuan kerana hal yg kita bangkitkan lebih berbentuk kelompok ramai @ kaum ... Setakat ini , kita dah pun berusaha apa yg terdaya , dengan menghantar usul-usul kepada Pembesar2 Adat di Rao untuk mencari jalan penyelesaian berkaitan dengan masaalah Jawatan Pembesar di dalam Lembaga Adat di Rao .. mudah mudahan dapat jalan keluarnya di dalam satu - dua tahun ini .

Tiada ulasan: